Kultowe Auta PRL-u - Fiat 126p FL + Niewiadów N-126
Fiat 126p FL był wraz z Żukiem A-05 prezentem świątecznym od mojego brata. Początkowo trafił do "polskiej gablotki" jednak kiedy robiłem świąteczne porządki przekładając rzeczy typu "kiedyś się przyda" wydobyłem gablotkę, którą dostałem niedawno od kolegi Qliga. Czemu ją odłożyłem ? Otóż gablotka była zbyt duża na samochody osobowe i dostawcze, ale zaś zbyt mała na samochody ciężarowe. Przyglądając się gablotce uznałem, że powinna zmieścić Fiata 126p z przyczepą Niewiadów N126 (modelik malucha jako jeden z nielicznych w serii "Kultowe Auta PRL-u" miał hak holowniczy). Model przyczepy N-126 był jednym z numerów specjalnych "Kultowych Aut PRL-u" wydanych prawie cztery lata temu. Wówczas, jako że nie posiadałem 126p z hakiem holowniczym, model przyczepy odpuściłem. Na szczęście, mimo upływu lat jej zakup nie jest trudny. Ja zamówiłem modelik na stronie Deagostini i już w nowym roku, nie bez przygód, otrzymałem go. Zestaw idealnie pasował do wymiarów gablotki:
Historia Fiata 126p jest wam zapewne doskonale znana jednak przypomnę ją w bardzo ogólnym zarysie. Licencja na produkcję Fiata 126 zostaje podpisana w październiku 1971 roku. Oficjalnie Fiat 126 zostaje zaprezentowany w Turynie w październiku 1972, a miesiąc później w Warszawie. W Polsce produkcja ruszyła 22 lipca 1973 roku w Bielsku Białej gdzie 126p były produkowane wraz z Syrenami a od 1975 roku w nowo wybudowanej fabryce w Tychach. Fiaty 126p pierwszej serii produkowane były od 1973 do 1977 roku kiedy wprowadzono pierwsze istotne zmiany w mechanice samochodu. Zwiększono pojemność silnika z 594 ccm do 652 ccm, co podniosło moc o 1KM, poprawiono wydajność hamulców zwiększając średnicę bębnów, a prądnica ustąpiła miejsca alternatorowi. Szczyt produkcji przypadł na 1980 rok, kiedy wyprodukowano 214 400 małych fiatów. W 1981 został wyprodukowany milionowy "maluch". Pod koniec 1984 roku następuje kolejna poważna modernizacja samochodu - wprowadzono m.in plastikowe zderzaki, nową deskę rozdzielczą z szerokim wyświetlaczem i kratkami nawiewu umieszczonymi na desce rozdzielczej. Model ten oznacza się jako 126p FL. 13.07.1985 roku liczba wyprodukowanych maluchów przekroczyła dwa miliony. W 1987 roku do produkcji wszedł trzydrzwiowy model Bis, który po czterech latach został wycofany z sprzedaży. W 1991 roku rozpoczęła się małoseryjna produkcja kabrioletu na bazie 126p przez BOSMAL. Trzy milionowy 126p zjechał z taśmy produkcyjnej w 1993 roku. W 1994 wszedł do produkcji model el, którego byłem przez krótki czas (2010 - 2011) właścicielem (model z 1999 roku). Ostatni maluch zjechał z taśmy 22 września 2000 roku. Łącznie wyprodukowano 3 318 674 maluchy, z czego 1 152 325 w Bielsku - Białej a 2 166 349 w Tychach.
W okresie PRL-u jak i w latach 90 Fiat 126p był dla znacznej części Polaków jedynym samochodem w rodzinie i stąd też był wszechstronnie używany. Wielokrotnie w dzieciństwie widziałem jak maluchem przewożono lodówkę, meble czy inne wielkogabarytowe przedmioty i nikogo to specjalnie nie dziwiło. Nie raz jako dziecko słuchałem jak dorośli przechwalali się co im udało się przewieść maluchem. Pamiętam także jak na którejś z wycieczek z podstawówki, gdy Fiat 126p był wciąż produkowany i jego widok na ulicach był powszechny, główną atrakcją było to jak próbowaliśmy się całą klasą zmieścić do małego fiata. Nie pamiętam też ilu z nas się zmieściło, ale było przy tym dużo śmiechu. Fiaty 126p były powszechnie wykorzystywane także i przez państwowe instytucje i przedsiębiorstwa. Z ciekawszych użytkowników Fiata 126p, już z lat 90, zapamiętałem z dzieciństwa leśniczego oraz Straż Miejską z Jastrzębia - Zdroju. Wracając jednak do tematu to wypada napisać także o przyczepie N-126 która, jak już sama nazwa wskazuje, opracowana została pod możliwości Fiata 126p. Właścicielom mocniejszych samochodów oferowano bowiem większe N-127 i N-132. N-126 zapewniała miejsce do spania dla 3 osób lub 2 dorosłych i dwójki dzieci, gazową kuchenkę, zlewozmywak oraz szafkę na ubrania. Model N-126 odniósł sukces i wciąż jest produkowany.
Zarówno modelik Fiata 126p jak i przyczepa N-126 pochodzi z serii "Kultowe Auta PRL-u". Oczywiście oba modele nie są idealne. Największą wadą Fl-a jest przetłoczenie na tylnej części dachu którego nie było w rzeczywistości. Prawdopodobnie model opracowany był na bazie Bisa i jest to pozostałość po tylnej klapie... Inną rzeczą która uderza to oczywiście słaba jakość montażu, zwłaszcza przyczepy. Mimo tych wad zestaw prezentuje się bardzo efektownie i polecam tym którzy jeszcze go nie posiadają.
Świetny zestaw. Co prawda widać sporo gazetkowych niedoróbek, ale razem w jednej gablotce wygląda to świetnie. Zazdroszczę :)
OdpowiedzUsuńWitaj HitFan ! Dziękuję za komentarz ! Co tam zazdrościć ? :) Każdy go może przecież wciąż bezproblemowo kupić ;)
OdpowiedzUsuńPozdrawiam !
Piotr
Cześć Piotrze, zestaw naprawdę prezentuje się imponująco. Powiem kolokwialnie - olać wszystkie niedociągnięcia kiedy efekt końcowy jest fantastyczny;) a jako ciekawostkę powiem Ci, że znam osobiście kogo,ś kto posiada w swojej kolekcji samochodów 1:1 Maluszki z pierwszego i ostatniego dnia produkcji;)
OdpowiedzUsuńPozdrawiam!
Cześć Szymonie ! Masz rację ! Żadne niedociągnięcie nie psują fantastycznego efektu jakie daje połączenie tych dwóch modeli :)
OdpowiedzUsuńGratuluję znajomości ! Z wielką przyjemnością zobaczyłbym oba samochody ;) Czy Twój znajomy mieszka gdzieś w GOPie ?
Pozdrawiam !
Piotr
Zestawik bardzo fajny, teraz pozostaje Ci ponownie kupić 1:1 wraz z N126 i do tego nową kolekcję DeA ;)
OdpowiedzUsuńA zdjęcie ze zbliżeniem dyszla, mogłeś zrobić pod innym kątem, wtedy nie zlewał by się z podstawką :D
Pozdrawiam, Brociu
Dziękuję Brociu za komentarz ;) Co do zdjęcia to poprawię je ;) A o modelu (a właściwie modelach) z nowej kolekcji Dea mogę pomarzyć...
OdpowiedzUsuńPozdrawiam !
Piotr
Ładnie wyeksponowane w tej gablotce. To dużo zmienia :)
OdpowiedzUsuńJak najbardziej;)
OdpowiedzUsuńŚwietnie to razem wygląda jakby od początku było projektowane pod siebie ! Gratuluję zestawu !
OdpowiedzUsuńDziękuję Piotrek za komentarz !
OdpowiedzUsuńPozdrawiam !
Piotr
Bardzo dobry zestaw to 126 Kocham swoją karawanę i punktowane jako przyszłych wpisów do mojej kolekcji, żółte sprzyja dużo zestaw
OdpowiedzUsuńpozdrowienia
Dziękuję SEATPC za komentarz !
OdpowiedzUsuńPozdrawiam !
Piotr
Piotr, un coche muy bello este Fiat, me recuerda mucho al Fiat 133 que tuvimos en estas tierras.
OdpowiedzUsuńLa miniatura es excelente, y más con esa muy bella casa rodante que lleva a cuestas; ideal para salir de vacaciones a recorrer Europa!
Abrazo!
Dziękuję Juanh za komentarz ! Fiat 133 był lepszą i bardziej praktyczną konstrukcją od Fiata 126. A takie zestawy Maluchów z przyczepkami N126 wyjeżdżały z Polski w każdym kierunku Europy na wakacje ;) Większość Polaków na wakacje zabierała się samym 126p gdyż nie każdy był w stanie kupić (a w zasadzie zdobyć) przyczepę.
OdpowiedzUsuńPozdrawiam !
Piotr
Witam
OdpowiedzUsuńJa nie przymierzyłem nawet N126 do PF 126p FL, bo tego ostatniego zaraz po zakupie oddałem mojej mamie na pamiątkę, a drugiego sobie nie kupiłem. A zestaw rzeczywiście świetny.
pozdrawiam
Witaj Artemisie,
OdpowiedzUsuńMyślę że N126 doda uroku każdemu modelowi. Jeśli dobrze kojarzę u Ciebie jest eksponowana wraz z Moskwiczem 2140 i także ten zestaw prezentuje się kapitalnie. Nawet kolorystycznie nie odbiega :)
Pozdrawiam !
Piotr
Siemka Pany chcialbym zapytac gdzie mozna kupic taki zestawik... Pozdrawiam Tomek
OdpowiedzUsuńSwego czasu - 5 lat temu - można było spokojnie kupić go w kiosku. Dwa lata temu można było kupić żółtego maluszka w Media Markt, a przyczepkę na stronie Deagostini. Obecnie pozostaje allegro.
OdpowiedzUsuńPozdrawiam!
Piotr