Obsługiwane przez usługę Blogger.

Modele Polskich Radiowozów 1944 - 2024*

Modele polskich radiowozów z mojej kolekcji w kolejności chronologicznej. Na chwilę obecną kolekcja liczy 159 egzemplarzy. 



MILICJA OBYWATELSKA

Willys MB - 1944
Samochód osobowo-terenowy produkcji amerykańskiej, który od 1943 roku znalazł się na stanie Ludowego Wojska Polskiego, a od 1944 roku także w Milicji Obywatelskiej. W latach 40 był najliczniejszym samochodem w powojennej flocie MO (jak i LWP). W służbie przetrwały prawdopodobnie do połowy lat 50 XX wieku.

Producent: IXO/IST dla Deagostini, seria Kultowe Auta PRL-u.


Opel Super Six - 1944
Samochód wykorzystywany przez Komendę Powiatową Milicji Obywatelskiej w Tomaszowie Lubelskim.

Wykonanie własne na bazie IXO dla serii Opel Collection

 

GAZ-67 - 1946
Samochód osobowo-terenowy produkcji radzieckiej. W 1944 roku pierwsze egzemplarze tych samochodów trafiły do Ludowego Wojska Polskiego, a także do Milicji Obywatelskiej. W większej ilości samochody te trafiły do Polski dopiero po zakończeniu II Wojny Światowej. Dostarczenie tych samochodów pozwoliło od końca lat 40 XX wieku na stopniowe wycofywanie z parku MO mocno wyeksploatowanych samochodów zdobycznych oraz części Willys'ów. W służbie MO dotrwały do początku lat 60 XX wieku, kiedy zostały zastąpione przez samochody GAZ-69

Wykonanie własne na bazie IXO/IST dla Deagostini, seria Kultowe Auta PRL-u.


DKW F8 - 1946
DKW F8 produkowany był w latach 1939-1942 w Niemczech. Ludowe Wojsko Polskie zdobyło w trakcie działań wojennych lub przejęło na ziemiach odzyskanych znaczną liczbę tych samochodów. Ten konkretny egzemplarz wykorzystywany był przez jednostkę Milicji Obywatelskiej z Drawska Pomorskiego.

Wykonanie- Diecast Art


Citroen BL11 - 1955
Samochody tego typu zamówiono w II połowie lat 40 XX wieku na potrzeby Urzędu Bezpieczeństwa i innych instytucji państwowych. Prezentowany model wzorowany był na egzemplarzu służącym w Komendzie Stołecznej Milicji Obywatelskiej w latach 50 XX wieku.

Wykonanie własne na bazie IXO/IST dla Deagostini, seria Kultowe Auta PRL-u.

 
 
Warszawa 200 - 1957
W Milicji pojawiły się już od samego początku produkcji. Samochody te (Garbate modele) wycofano w I połowie lat 70.

Producent: Daffi


GAZ-69 - 1960
Pierwsze Gazy 69 trafiły do Polski w 1953 roku i sukcesywnie zastępowały Willys'y, Dodge WC i Gazy 67 w instytucjach państwowych. W połowie lat 60 w MO służyło około 300 Gazów 69.

Wykonanie własne na bazie IXO/IST dla Deagostini, seria Kultowe Auta PRL-u.


 

GAZ-69A - 1960
Czterodrzwiowa odmiana popularnego Gazika nazywana była Komandorką.

Wykonanie własne na bazie IXO/IST dla Deagostini, seria Kultowe Auta PRL-u. Kalkomanie i galeryjka - MVS.


Wołga GAZ M-21 - 1961
Radiowozy GAZ M21/M22 zostały wprowadzone do służby w Milicji Obywatelskiej najpewniej zaraz po tym, jak do Polski trafiły pierwsze dostawy tych samochodów. Większe partie tych pojazdów znalazły się w MO w połowie lat 60. Z pewnością w latach 60 i na początku lat 70 XX wieku Wołgi M21/M22 były jednym z najpopularniejszych samochodów osobowych w służbie Milicji Obywatelskiej.

Wykonał: MVS


Wołga GAZ M21 - 1962
Wykonanie własne na bazie IXO/IST dla Deagostini, seria Masini de Legenda.


Fiat 1500 - 1964
W latach 60 XX wieku na wyposażenie Milicji Obywatelskiej trafiła nieznana mi liczba radiowozów na bazie włoskiego Fiata 1300/1500. Taki radiowóz z pewnością wyróżniał się na tle większości milicyjnych pojazdów. Był to zresztą jeden z nielicznych zachodnich samochodów służących wówczas w MO. Fiaty 1300/1500 wycofano najpewniej w II połowie lat 70, kiedy większość starszych samochodów osobowych MO została wyparta na rzecz radiowozów na bazie Fiata 125p.

Wykonał: Brociu43workshop

 

Warszawa 223 - 1964
Warszawy 223/224 od II połowy lat 60 do II połowy lat 70 XX wieku były podstawowymi samochodami osobowymi w służbie Milicji Obywatelskiej.

Wykonał: JAT-02


Syrena 103 - 1965
Syreny w służbie Milicji Obywatelskiej były rzadkością. Znane są zdjęcia modeli 102 i 103 w milicyjnym malowaniu. W służbie znalazły się więc w I połowie lat 60 XX wieku. Nie doszukałem się zdjęć ani informacji o modelach 104 i 105 w służbie MO. Były za to wykorzystywane przez ORMO.

Wykonanie własne na bazie IXO/IST dla Deagostini, seria Kultowe Auta PRL-u.



Warszawa 223 - 1966
Wykonał: Diecast Art


Mercedes-Benz W111 - 1966
W latach 60 do Milicji trafiły radiowozy Mercedes-Benz W111. Znane jest mi kilka zdjęć tych samochodów. Sądząc po numerach rejestracyjnych w służbie były przynajmniej trzy takie samochody.

Wykonanie: Diecast Art

 

Wołga GAZ M-22 - 1968
Wołga M-22 była jednym z ulubionych samochodów drogówki na przełomie lat 60 i 70 XX wieku.

Wykonanie: Model kupiony na allegro u użytkownika Arkadiusz85


Samochód wyposażony został w tablicę tekstową umieszczoną na tylnej klapie, która pozwalała na nadwanie komunikatów takich jak JEDŹ ZA MNĄ czy STOP.

 

Wołga GAZ M-22 - 1970
Ten konkretny egzemplarzy wykorzystywany był w roli ambulansu kryminalistycznego w Komendzie Stołecznej Milicji Obywatelskiej.

Wykonanie Diecast Art na bazie IXO/IST dla Deagostini, seria Złota Kolekcja. Auta PRL-u.

  

Polski Fiat 125p - 1970
Fiat 125p bardzo szybko zastąpił przestarzałe Warszawy stając się podstawowym samochodem Milicji Obywatelskiej od II połowy lat 70 XX wieku aż do końca PRL-u.

Producent: Daffi. Detale: galeryjka i oznaczenia drogówki - mvs, tablice rejestracyjne - Brociu43workshop.


Pierwsza zauważalna modernizacja samochodu Fiat 125p miała miejsce w 1973 roku. Chromowany grill został zastąpiony przez plastikowy oraz wprowadzono kasetowe klamki.

Wykonanie: własne na bazie: tablice rejestracyjne, klamki, Licencja Fiat - Jacek z sluzbywskali.pl, napisy Milicja, wloty powietrza i logo 125p - mvs, belka świetlna - carmascale.

 

Polski Fiat 125p MR73 Kombi - 1973
Samochody Fiat 125p w wersji kombi trafiły do Milicji Obywatelskiej zaraz po tym, jak w 1972 roku z taśm produkcyjnych zaczęły zjeżdżać pierwsze egzemplarze tego modelu.

Wykonanie własne na bazie: kalkomanie -  Jacek z sluzbywskali.pl. Belka świetlna - carmascale.

 

Polski Fiat 126p - 1976
Doskonale znany nam Fiat 126p służył najczęściej dzielnicowym i przewodnikom psów. 

Wykonanie własne na bazie IXO/IST dla Deagostini, greecka seria ΑΞΕΧΑΣΤΑ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΑ (Niezapomniane samochody)

 

Polski Fiat 132p - 1976
Niewielka liczba tych samochodów trafiła do służby w Milicji Obywatelskiej. Milicyjnego Fiata 132p można było zobaczyć m.in. w eskorcie papieża Jana Pawła II w trakcie I pielgrzymki do Polski. Fiata 132p można zobaczyć także na szklanym ekranie m.in w serialu 07 Zgłoś się, czy filmie Prom do Szwecji.

Wykonanie: Diecast Art na bazie Norev

 

Pierwsze radiowozy Polonez trafiły do służby jeszcze przed zmianą wzoru oznakowania pojazdu z białego koloru nadwozia i niebieskiego pasa ostrzegawczego na niebieskie nadwozie i biały pas ostrzegawczy.

Wykonanie własne na bazie IXO/IST dla Deagostini, seria Złota Kolekcja. Auta PRL-u.

 

Wołga GAZ M-24 - 1978
Następca modelu M21, czyli GAZ M24 Wołga znalazł się na wyposażeniu Milicji od lat 70 XX wieku. Oznakowane modele M24 były już jednak zdecydowanie rzadziej spotkane, a to m.in. dlatego, że produkowany od 1967 roku Polski Fiat 125p był równie szybki i praktyczny, a przy tym tańszy. Wołgi M24 wycofano z Policji w połowie lat 90.

Wykonał: MVS, belka carmascale

 

UAZ-469 - 1978
Producent: IXO/IST dla Deagostini, seria Kultowe Auta PRL-u.

 

Polski Fiat 125p Kombi - 1980
Samochód należący do ogniwa pogotowia wypadkowego WRD KWMO Gdańsk.

 

Polonez Lux - 1980
Na początku lat 80 XX wieku prawdopodobnie kilka egzemplarzy tego samochodu trafiło do służby w Milicji Obywatelskiej.

Wykonanie własne na bazie IXO/IST dla Deagostini, seria Kultowe Auta PRL-u. galeryjka: tablice rejestracyjne - Brociu43workshop.


Nysa 522 KW - 1981
Aż do II połowy lat 70 w MO było stosunkowo mało funkcjonalnych furgonów. Zmieniło się to jednak w końcu lat 70 XX wieku, kiedy na wyposażenie MO zaczęły trafiać w dużej liczbie Nysy 522. Nysa 522 KW (Konwojowo - Wypadowa), to wersja specjalnie opracowana dla Milicji Obywatelskiej. Charakteryzuje się umieszczonym w tylnej części pojazdu przedziałem dla zatrzymanych, przesuwanymi drzwiami z obu stron pojazdu oraz klapą na dachu. Nysy były później używane przez Policję. Wycofane ze służby pod koniec lat 90 XX wieku.

Producent: IXO/IST dla Deagostini, seria Kultowe Auta PRL-u.


W związku z tym, że samochody te wykorzystywano często do tłumienia zamieszek i protestów, część z nich otrzymała kraty ochronne, które miały chronić najbardziej podatne na uszkodzenia elementy, czyli oszklenie i oświetlenie.

 

Pojazd mogący przewieźć pluton ZOMO wraz z pełnym wyposażeniem to skrót od Wypadowo-Transportowy. 

 

UAZ-469 - 1981
Wykonanie własne na bazie IXO/IST dla Deagostini, seria Avtomobil na Służbie.


FSO 125p - 1983
W 1983 roku dokonano ostatniej znaczącej modernizacji Fiata 125p, co było związane z wygaśnięciem licencji Fiata na produkcję w Polsce. Samochód, nazywany odtąd FSO 125p (FSO 1300/1500), nadal był chętnie kupowany przez MO i ostatnie lata dosłużył w Policji.

Producent: IXO/IST dla Deagostini, seria Kultowe Auta PRL-u.



FSO 125p Kombi - 1983
Samochody Fiat 125p w wersji kombi trafiły do Milicji Obywatelskiej zaraz po tym, jak w 1972 roku z taśm produkcyjnych zjechał pierwszy samochód tego typu. Początkowo uzupełniały one starsze Wołgi M22 i Warszawy 223K, by z czasem je zastąpić. Podobnie jak wspomniane samochody tak i Fiat 125p kombi użytkowany był przede wszystkim przez jednostki ruchu drogowego. Ponadto samochody tego typu pełniły rolę ambulansów kryminialistycznych oraz pojazdów przewożących psy służbowe. Te ostatnie czasem charakteryzował znany z wersji ambulans wywietrznik dachowy umieszczony w tylnej częsci nadwozia. Właśnie taki pojazd przedstawia prezentowany model.

Wykonanie Diecast Art. Galeryjka i tablice rejestracyjne: MVS

 

Niestety nie udało mi się dotrzeć do żadnych informacji na temat tego, czy kryzysowe Polonezy znalazły się w służbie Milicji Obywatelskiej. Nie można jednak ze 100-procentową pewnością wykluczyć, że w służbie Milicji Obywatelskiej nie znalazły się takie samochody. 

Wykonanie Diecast Art.

 



Nysa 522 T - 1985
Milicyjna Nysa występowała przede wszystkim w trzech specjalistycznych wersjach: OW (Operacyjno - wypadowa), KW (Konwojowo - wypadowa) i RSD (Ruchome Stanowisko Dowodzenia). W służbie znalazły się także pojedyncze egzemplarze "cywilnych" wersji populranych Nysek.

Wykonał: MVS


FSO Polonez 1500 - 1985
Choć pierwsze Polonezy pojawiły się w MO już w 1978 roku to dopiero od II połowy lat 80 XX wieku zaczęto wprowadzać te samochody w większej liczbie.

Producent: IXO/IST dla Deagostini, seria Kultowe Auta PRL-u.

 

Peugeot 604 - 1988

Wykonał: Diecast Art

 



MZ ETZ-250/251 - 1988
Wykonanie własne na bazie modelu firmy Grell. Użytko kalkomani autorstwa MVS i andyns.

 

UAZ-469 - KWMO Gdańsk 1988
Ten konkretny egzemplarz pełnił służbę w Komendzie Wojewódzkiej Milicji Obywatelskiej w Gdańsku.

Wykonanie własne na bazie IXO/IST dla Deagostini, seria Avtomobil na Służbie.


OCHOTNICZA REZERWA MILICJI OBYWATELSKIEJ

Luźny projekt przedstawiający, jak mógł wyglądać radiowóz Warszawa 201 w służbie ORMO. Inspirowany rzeczywistymi zdjęciami.

Wykonanie własne na bazie Daffi.

 

Samochód należący do niezidentyfikowanej jednostki ORMO z lat 70 XX wieku.

Wykonanie własne na bazie IXO/IST dla Deagostini.
 



URZĄD BEZPIECZEŃSTWA PUBLICZNEGO


Pierwowzór trafił do służby w 1946 roku. Samochód był darem Komitetu Powiatowego PPR dla kierownika Powiatowego Urzędu Bezpieczeństwa Publicznego w Sierpcu.

Wykonanie: Model odkupiony od kolegi Qliga, który wykonał obicia błotników. Malowanie i detale wykonałem we własnym zakresie.

 

WOJSKA OCHRONY POGRANICZA

Polski Fiat 126p - WOP Okęcie, 1978
Ten konkretny egzemplarz pełnił służbę na lotnisku Okęcie na przełomie lat 70 i 80 XX wieku.

Wykonanie: MVS

 


Wykonanie: Diecast Art

 


 

POLICJA

Wołga GAZ M-24 - KWP Wrocław 1990
Wołgi w służbie Policji można było spotkać do połowy lat 90 XX wieku.

Wykonanie: Sambor

 

FSO Polonez 1500 - KWP Gdańsk 1990
Ten konkretny egzemplarzy służył w Komendzie Wojewódzkiej Policji w Gdańsku. Do służby trafił jeszcze w czasach Milicji Obywatelskiej. Wycofany prawdopodobnie w II połowie lat 90 XX wieku.

Wykonanie własne na bazie Daffi. Kalkomanie: Xiedzu, galeryjka: mvs.

 

Mercedes W124 - KMP Poznań 1990
Radiowóz trafił do służby prawdopodobnie w 1990 roku. 22 lata służby nie były łatwe dla tego samochodu. Kilka razy był mocno uszkodzony i wręcz odbudowywany przez mechaników, aż w 2012 roku ostatecznie trafił do kasacji po bliskim spotkaniu z Tarpanem należącym do MPK Poznań. Model przedstawia samochód w malowaniu jakie nosił pod koniec służby.

Wykonał Sambor


FSO Polonez MR87 - KWP Gdańsk 1990

Wykonał: Robert (Pasja, zabawa od postaw)

 


Dwa takie radiowozy testowane były od 1990 roku przez Komendę Stołeczną Policji. Jeden trafił do Wydziału Ruchu Drogowego, a drugi do Batalionu Patrolowo-Interwencyjnego.

 

FSO Polonez 1500 - 1991
W latach 90 XX wieku na radiowozach zaczęto montować belki świetlne warszawskiej firmy ZE Elektra. W małej liczbie trafiły także na starsze radiowozy.

Wykonanie własne na bazie IXO/IST dla Deagostini, seria Kultowe Auta PRL-u.


FSO Polonez Caro - 1991
Prawdziwa ikona Policji lat 90 XX wieku. Wprowadzone do służby w 1991 pełniły ją aż do 2009 roku, kiedy to wycofano z Policji wszystkie posiadane Polonezy. Ten konkretny egzemplarz posiada lampy ostrzegawcze Elektra LBO 10T.

Wykonanie własne na bazie IXO/IST dla Deagostini, seria Kultowe Auta PRL-u.


FSO Polonez Caro - 1991
Polonez Caro wyposażony w belkę ostrzegawczą warszawskiej firmy Elektra LZ.

Producent: IXO/IST dla Deagostini, seria Kultowe Auta PRL-u.


Łada Niva 4x4 - 1992
Pierwsze radiowozy Łada Niva trafiły do służby jeszcze w czasach Milicji Obywatelskiej. Kiedy w 1990 roku Milicję Obywatelską zastąpiła Policja samochody otrzymały nowe oznaczenia - miejsce dawnego napisu Milicja zastąpił Policja. W międzyczasie kolejne partie Łady Niva zasilały szeregi Policji.

Wykonał: MVS

 

FSO Polonez Caro Plus - 1997
Podobnie jak Polonezy Caro zostały wycofane z Policji w 2009r. Co ciekawe część Polonezów miała wówczas 7 - 8 lat (czyli mniej niż wciąż licznie spotykane policyjne Kie Ceed I generacji) podczas gdy w służbie wciąż pozostawały starsze samochody jak Transity czy VW T4.

Producent: Welly.


FSO Polonez Caro Plus - KMP Kraków 1999
Producent: Welly.


Daewoo-FSO Polonez Kombi - 1999
Radiowóz należący do Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Powiatowej Policji w Nysie.

Wykonanie: nieznane

 

Jedyny w Polskiej Policji oznakowany radiowóz Fiat Multipla służył w Wydziale Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Poznaniu.

Wykonał: Jacek (służby w skali), baza Mojertte

 

Fiat Marea - 2000
Producent: Bburago.


Fiat Marea Weekend - 2000
Producent: Bburago.


Volkswagen T4 - 2000
Pierwsze VW T4 trafiły do służby w 1993 roku. Do dziś na naszych drogach można spotkać policyjne T4 pochodzące z dostaw z 2001 (zakupiono 650 samochodów tego typu dla Oddziałów Prewencji Policji) i uzupełniających z 2003 roku (kilkanaście sztuk). Są to pojazdy z silnikiem 2,5 TDI o mocy 102 KM, które mają renomę niezniszczalnych. Modele z silnikiem benzynowym, a takie dostarczono w 1993 roku, wycofano w większości około lat 2007 - 2009, kiedy wprowadzono w ich miejsce Fiaty Ducato.

Producent: Cararama dla serii Polizia del Mundo. Model wzbogacony o kalkomanie autorstwa MVS (tablice rejestracyjne, numer taktyczny na tylnej klapie i dachu, )


Radiowóz należący do Posterunku Policji w Dusznikach-Zdrój.

Wykonanie: nienznay


Radiowóz należący do Plutonu Konnego Komendy Miejskiej Policji w Poznaniu.

Wykonanie: Jacek z służby w skali.

 

Daewoo Tico - 2001
Daewoo Tico z pewnością było jednym z najbardziej nietypowych, oznakowanych radiowozów polskiej policji w historii. W służbie znalazł się prawdopodobnie tylko jeden taki samochód o numerach rejestracyjnych HPB A043 i oznaczeniu taktycznym B539, który służył w województwie dolnośląskim.
Wykonał: Sambor
 

Land Rover Defender 110 - 2002
Pierwsze radiowozy tego typu trafiły do polskiej policji w I połowie lat 90 XX wieku. Były wykorzystywane zarówno jako oznakowane wozy patrolowe, jak również jako pojazdy specjalne antyterrorystów i saperów policyjnych. Policjanci chwalili Land Rovery za prostotę i niezawodność jednocześnie podkreślając, że samochód oferuje niewielki komfort podróżowania.

Wykonał: Sambor, tablice rejestracyjne - Brociu43workshop.

 


W 2003 roku samochód taki został podarowany Komisariatowi Policji Jelcz-Laskowice przez zakłady Toyota. Samochód przez długi czas był dumą jelczańskich policjantów. 

Wykonanie: Askol

 

Opel Vectra C - 2004
Radiowóz należacy do Komendy Powiatowej Policji w Kraśniku

Wykonał: Sambor

 

Opel Astra G - 2005
Wykonanie: Sambor


Fiat Seicento - 2005
Radiowóz Fiat Seicento z Komendy Miejskiej Policji w Krakowie.

Wykonanie: Sambor

 

Ford Focus II Kombi - 2006
Radiowozy tego typu kierowano najczęściej do sekcji i wydziałów ruchu drogowego, gdzie sprawdziły się w roli wozu pościgowego.

Wykonał: Sambor

 

Fiat Stilo - 2006
Radiowóz Fiat Stilo z Komendy Powiatowej Policji w Krakowie służący w latach 2005-2014.

Wykonanie: Sambor. Tablice rejestracyjne MVS

 


Fiat Croma - 2007
Radiowóz Fiat Croma z Komendy Miejskiej Policji w Świnoujściu. Początkowo pełnił służbę w ruchu drogowym, ale po tym jak do jednostki trafiły radiowozy KIA Cee'd SW przeniesiono go do prewencji.

Wykonanie: Sambor, tablice rejestracyjne: MVS

 

Pierwszy radiowóz w nowych barwach zakupiony w ramach ogólnopolskiego przetargu na nowy samochód patrolowy.

Wykonał: Askol
 

Radiowóz należący do Komisariatu Policji w Grabowie nad Prosną.

Wykonał: Jacek (służby w skali)

 

Skoda Octavia Kombi - 2008
Radiowóz należący do Komendy Miejskiej Policji w Krakowie.

Wykonanie własne. Kalkomanie: służbywskali.pl, Belka świetlna: mvs, tablice rejestracyjne: Brociu


 

Opel Corsa -2008
Radiowóz należący do KWP Kielce.

Wykonał: Marcin (Olivier518)

 

Ambulans Pogotowia Ruchu Drogowego na bazie samochodu Volkswagen Transporter T5. Za specjalistyczną zabudowę odpowiada polska firma AMZ-Kutno.

Wykonał: SK Models

 

Land Rover Freelander 2 - 2009
Producent: Bburago plus praca własna (Prace nad modelem wciąż w toku)

 

Radiowóz należący do Komendy Wojewódzkiej Policji w Bydgoszczy

 

Radiowóz należący do KPP Ostróda.

Wykonał: Marcin (Olivier518)

 

Alfa Romeo 159 - 2011
W 2010 roku Policja zakupiła 120 radiowozów Alfa Romeo 159, które trafiły do służby z początkiem 2011 roku. Policyjna Alfa otrzymała wideorejestrator, który nagrywa wydarzenia z przodu i z tyłu pojazdu. Ponadto radiowóz wyposażony został w radar, który może mierzyć także prędkość samochodów jadących z naprzeciwka. W służbie do dnia dzisiejszego.

Wykonał: Marcin (Olivier518)

 

Radiowóz należący do Komendy Powiatowej Policji w Strzelcach Krajeńskich. Pojazdy wykorzystywany jest do przewozu psa służbowego. 

Wykonał: Jacek (służby w skali)

 



Prezentowany model nosi oznaczenia wskazujące jego przynależność do Komendy Miejskiej Policji Jastrzębie-Zdrój. Samochód ten trafił do służby w lipcu 2014 roku i został skierowany do wydziału ruchu drogowego, gdzie pełni służbę po dziś dzień. Jest to pojazd w wersji z silnikiem o pojemności 1591 ccm i mocy 100KM. Zakup tego samochodu został współfinansowany przez miasto Jastrzębie-Zdrój oraz z środków własnych policji. 

Wykonał: SKmodels

 

Prezentowany model to samochód należący do Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Poznaniu.

Wykonał: Tracker Art

 

Samochód należy do Komendy Powiatowej Policji w Suchej Beskidzkiej.

Wykonał: Askol

 

Prezentowany model to pojazd operacyjny wykorzystywany przez wydział kryminalny Komendy Powiatowej Policji w Oświęcimiu.

Wykonał: SKmodels

 

Model radiowozu patrolowo-interwencyjnego należącego do Komendy Stołecznej Policji.

Wykonanie własne na bazie Welly. Kalkomanie: służbywskali.pl, belka: Marcin (Oliver518), głośnik, wywietrznik oraz tablice rejestracyjne: Brociu.

 

Samochód napędza silnik V6 o mocy 370 KM, który rozpędza go do 270 km/h, czyniąc go najszybszym oznakowanym radiowozem polskiej policji.

Wykonał: Marcin (Oliver518)

 


Jedyny oznakowany radiowóz na bazie BMW serii 3 szóstej generacji w służbie polskiej policji należy do Komendy Powiatowej w Gryfinie.

Wykonał: Jacek (służby w skali)

  



Model przedstawia radiowóz należący do Komendy Powiatowej Policji w Kluczborku.

Wykonał: Tracker Art

 


Model przedstawia nieoznakowany radiowóz należący do Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Dąbrowie Górniczej. Widoczne na drzwiach tablice z napisem Policja zakładane są m.in. na czas trwania zabezpieczenia imprez masowych, przejazdów kolumn, czy też miejsc wypadków.

Wykonanie własne na bazie Welly. Tablice rejestracyjne: Brociu

 


Radiowóz należący do Komendy Powiatowej Policji w Bytowie.

Wykonał: Askol

 

Radiowóz ten napędza turbodoładowany silnik benzynowy o pojemności 2.0 l i mocy 272 KM. Znajduje się na stanie grupy SPEED Komendy Stołecznej Policji.

Wykonał: Marcin (Oliver518)

 

Prezentowany radiowóz to jeden z 32 egzemplarzy, które polska policja zamówiła jesienią 2021 roku. Samochody zostały dostarczone w odmianie hybrydowej plug-in. Pierwowzór miniatury znajduje się na stanie KPP Konin.

 




STRAŻ MIEJSKA

Polski Fiat 125p - Miejska Służba Porządkowa m.st. Warszawy, 1988 rok
Miejska Służba Porządkowa to w najprostszym skrócie poprzednik Straży Miejskiej. Była formacją umundurowaną, a jej funkcjonariusze otrzymali możliwość nakładania grzywien w drodze mandatu karnego oraz kierowania wniosków o ukaranie do kolegiów ds. wykroczeń. Miejską Służbę Porządkową miasta stołecznego Warszawy powołano w 1984 roku. 1 czerwca 1991 roku w miejsce Miejskiej Służby Porządkowej m.st Warszawy powołano Straż Miejską. Funkcjonariusze Miejskiej Służby Porządkowej m.st. Warszawy poruszali się samochodami służbowymi wyposażonymi w radiostację, dzięki której mogli komunikowac się z centrum operacyjno-dyżurnym. 

Wykonanie własne na bazie modelu Welly. Kalkomanie MVS.

 

W 1990 roku miasto Gladbeck przekazało miastu Wodzisław Śląski trzy samochody marki Volkswagen Passat. Dwa z nich trafiły do miejscowej komendy Policji, a trzeci wszedł na stan nowo utworzonej Straży Miejskiej Wodzisławia Śląskiego. Był to pierwszy samochód służbowy wodzisławskich strażników.

Wykonanie - Diecast Art

 

ZSD Nysa 522 KW - Tarnów 1991
Radiowóz patrolowo-interwencyjny, który służył w tarnowskiej straży miejskiej w latach 1991-1999.

Wykonał: Sambor. Kalkomanie: MVS

 

FSO 125p - Rybnik 1991

Wykonał - Diecast Art

 

ZSD Nysa 522 - Rybnik 1991
Jeden z pierwszych radiowozów rybnickiej jednostki. Pojazd pozyskany z rybnickiego magistratu, gdzie wcześniej wykorzystywany był jako pojazd gospodarczy.

Wykonał: Tracker Art

 

FSO Polonez 1500 - Wrocław 1991
Wykonał: Diecast Art

 

Opel Ascona - Ustka 1991
Wykonał: Sambor, kalkomanie: andy ns

 

FSO Polonez Caro - Warszawa 1992

Samochód patrolowy należący do oddziału ogólnomiejskiego Straży Miejskiej m.st. Warszawy.

Wykonał: Diecast Art
 

Łada 2109 Samara - Warszawa 1994
Wykonał: Diecast Art

 

Samochód wykorzystywany przez oddział ogólnomiejski m.in. do interwencji związanych z nieprawidłowym parkowaniem.

Wykonał: Diecast art

 

Fiat 126 el - Rybnik 1994
Samochód wykorzystywany przez dzielnicowych rybnickiej straży miejskiej do 2004 roku.

Wykonanie własne na bazie Welly, kalkomanie mvs.

 

Fiat Cinquecento - Gliwice 1995
Wykonanie własne, kalkomanie Służby w Skali

 

FSO Polonez Caro - Wodzisław Śląski 1995
Wykonał: Sambor


FSO Polonez Caro MR93 - Rybnik 1996
Wykonał: TBP Faktoria

 

FSO Polonez Caro MR93 - Świnoujście 1997
Wykonał: TBP Faktoria

 

Daewoo /FSO Polonez Caro Plus - Wrocław 1998
Wykonanie własne na bazie welly, kalkomanie: służby w skali, belka ostrzegawcza: carma scale

 

Daewoo/FSO Polonez Caro Plus - Warszawa 1998
Wykonał: Tbp Faktoria

 

Żuk A-07 - Rybnik 2001

Wykonał: Sambor. Kalkomanie: andy ns

 

Radiowóz patrolowo-interwencyjny należący do Straży Miejskiej z Krakowa.

Wykonał: Diecast Art


W latach 2008-2009 Straż Miejska Łódź zakupiła 8 egzemplarzy samochodu patrolowego na bazie Fiata Bravo. Samochody służą do dnia dzisiejszego.

Wykonał: Diecast Art


Dwa samochody tego typu trafiły na wyposażenie jastrzębskiej straży miejskiej w 2009 roku z myślą o dzielnicowych. Są to samochody napędzane trzycylindrowym silnikiem benzynowym o pojemności 998 ccm i mocy 68 KM. Samochód z tym silnikiem charakteryzuje niskie zużycie paliwa, które producent deklaruje na 5,5l/100 km w jeździe miejskiej. Radiowozy C1 wykorzystywane są także do zwykłej służby patrolowej. Z racji niewielkich rozmiarów radiowozy tego typu szczególnie nadają sie do patrolowania ciasnych parkingów i wąskich osiedlowych uliczek.

Wykonanie - Diecast Art

 

Volkswagen Caddy Maxi - Katowice 2009
Samochód patrolowy wykorzystywany przez referat dzielnicowych.

Wykonanie - Tracker Art


 

Skoda Roomster - Czechowice-Dziedzice 2009
Służąca w Czechowicach-Dziedzicach Skoda Roomster to model w wersji z trzycylindrowym silnikiem benzynowym o pojemności 1,2l i mocy 70 KM. Miejsca na tylnej kanapie zostały przewidziane do przewozu osób bezdomnych, nietrzeźwych i ujętych w trakcie interwencji. W związku z tym kanapa została okryta łatwym do czyszczenia materiałem. Ponadto pomiędzy pierwszym i drugim rzędem siedzeń została zamontowana ścianka wykonana z pleksi i wzmocniona kratą, która ma zapewnić bezpieczeństwo strażnikom przy przewożeniu agresywnej osoby.

Wykonanie - Diecast Art


Zakupiony w 2010 roku pojazd zastąpił wysłużonego Fiata Doblo.

Wykonał: Jacek, służby w skali

 


Wykonał: Sambor

 

Daewoo Espero - Zduńska Wola 2010.
Samochód początkowo wykorzystywany był przez Urząd Miasta. Następnie został przeniesiony do Straży Miejskiej. W barwach straży miejskiej samochód  ten wykorzystywany był bardzo krótko. W marcu 2010 roku Espero uległo kasacji po tym, jak uderzył w niego autobus komunikacji miejskiej prowadzony przez pijanego kierowcę.

Wykonanie własne na bazie kalkomanii autorstwa mvs

 

Skoda Roomster - Radom 2012
Samochód patrolowo-interwencyjny wykorzystywany do zadań z zakresu bezpieczeństwa i porządku w ruchu drogowym.

Wykonanie - Diecast Art

 

Samochód patrolowo-interwencyjny wyposażony w przedział dla osób zatrzymanych. W służbie od 2012 roku.

Wykonanie własne na bazie modelu Welly. Kalkomanie: służbywskali.pl

 

Ford Transit Connect - Sosnowiec 2012
Samochód patrolowo-interwencyjny należący do strażników miejskich z Sosnowca.
Wykonanie własne na bazie Welly, kalkomanie autorstwa MVS.


 

Ford Transit Connect - Ostrołęka 2012
Samochód patrolowo-interwencyjny wyposażony w przedział dla osób zatrzymanych

Wykonanie własne na bazie Welly, kalkomanie: służbywskali.pl


 

Fiat Doblo - Nowy Targ 2013
Radiowóz patrolowo-interwencyjny należący do nieistniejącej już Straży Miejskiej w Nowym Targu.

Wykonał: Diecast Art
 

Skoda Fabia I Kombi - Straż Miejska Nowy Sącz 2014
Radiowóz należący do  Straży Miejskiej z Nowego Sącza.

Wykonał: Diecast Art.

 

Następca wysłużonego Citroena Berlingo znacznie lepiej poradził sobie w górzystym terenie Wisły.

Wykonanie: Jacek, służbywskali.pl 
 


Wykonał: Sk models

 

Ford Transit Custom - Straż Miejska Rybnik 2014
Samochód patrolowo-interwencyjny wyposażony w przedział dla osób zatrzymanych.

Wykonał: Tracker Art.

 


Jeden z 30 radiowozów marki Kia Rio, które zasiliły tabor stołecznej straży miejskiej w listopadzie 2015.

Wykonał: Jacek, służby w skali

 

Samochód patrolowo-interwencyjny wyposażony w przedział dla osób zatrzymanych. Samochód oklejono zgodnie z rozporządzeniem Ministra Budownictwa i Gospodarki Morskiej z 2012. W służbie od 2016 roku.

Wykonał: Tracker Art.


Wykonał: Tracker Art

 

Kia cee'd SW II - Brwinów 2017
Samochód patrolowy należący do Straży Miejskiej w Brwinowie.

Wykonał: SK models

 

Volkswagen Transporter T6 - Szczecinek 2017
Samochód patrolowo-interwencyjny wyposażony w tzw. 3 klasę, czyli przedział dla osób nietrzeźwych lub ujętych w trakcie interwencji.

 

Nissan NV200 - Straż Miejska Nowy Sącz 2018
Samochód patrolowo-interwencyjny należący do Straży Miejskiej w Nowym Sączu.

Wykonał: Diecast Art, kalkomanie: andy ns

 


Wykonał: Jacek 

  

Citroen Berlingo - Straż Miejska Stargard 2020

Wykonał: Tracker Art

 


                    STRAŻ GRANICZNA


Straż Graniczna została powołana 16 maja 1991 roku, przejmując obowiązki rozformowanych Wojsk Ochrony Pogranicza. Dosyć szybko miejsce zużytych UAZ-ów i furgonów Nysa zajęły samochody zachodniej produkcji. Były to m.in. samochody terenowe Land Rover Defender i Mercedes-Benz GD 290, a także furgony Ford Transit i Volkswagen T4. Radiowozy Mercedes-Benz 290 GD pozostawały w służbie Straży Granicznej do początków drugiej dekady XXI wieku.

Wykonał: marcinsdiecast, baza: Autoart

 

Radiowóz należący do Morskiego Oddziału Straży Granicznej w Gdańsku.

Wykonał: Dominik J.

 


Wykonanie własne na bazie Welly. Kalkomanie: służbywskali.pl, belka: Marcin (Oliver518)

 



BIURO OCHRONY RZĄDU

Jeden z nielicznych oznakowanych samochodów służbowych tej formacji.

Wykonał: Jacek (służby w skali)

 

STRAŻ OCHRONY KOLEI

W latach 1960-1997 formacja funkcjonowała pod nazwą Służby Ochrony Kolei. Na stanie znajdowały się m.in. Fiaty 125p.

 



Radiowóz patrolowo-interwencyjny wyposażony w przedział dla osób zatrzymanych tzw. 3 klasa.

Wykonał: Jacek (służby w skali)

 


INSPEKCJA TRANSPORTU DROGOWEGO

Samochód pozyskany z BAG.

Wykonał: Sambor

 
 
Samochód kontrolny z zabudowaną częścią biurową.

Wykonał: Sambor

 

Samochód kontrolny z zabudowaną częścią biurową.

Wykonał: Robert - pasja, zabawa od postaw

 



Samochód kontrolny z zabudowaną częścią biurową.

Wykonał: Tracker Art

 

Samochód wyposażony w urządzenia do kontroli prawidłowości uiszczania opłaty drogowej systemu Viatoll.

Wykonał: TrackerArt

 

Hyundai Ioniq - Wojewódzki Inspektorat Transportu Drogowego w Katowicach, 2020
Pierwszy elektryczny samochód w flocie ITD.

Wykonał: Dominik J.

 


 



SŁUŻBA WIĘZIENNA

Nysa 522 KW - Służba Więzienna, Areszt Śledczy w Gliwicach 1992
Więźniarka na bazie furgonu ZSD Nysa 522 KW.

Wykonał: Sambor

 

 Żuk A-06 - Zakład Karny Nr 1 w Strzelcach Opolskich 2001
Więźniarka na bazie furgonu Żuk A-06.

Wykonał: Sambor

 


Wykonanie: własne na bazie kalkomani sluzbywskali.pl.

 

W 2015 roku Centralny Zarząd Służby Więziennej zakupił 80 samochodów Volkswagen Crafter w wersji operacyjno-konwojowej. Zabudowę pojazdów wykonała firma Gruau. 

Wykonanie: Jacek (służby w skali)

 



  SŁUŻBA CELNO-SKARBOWA


Wykonał: Tracker Art

 



ŻANDARMERIA WOJSKOWA


Wykonał: Jacek (służby w skali)

 

NADZÓR RUCHU

W latach 90 i na początku lat 2000 przedsiębiorstwa komunikacyjne wykorzystywały w tej roli Polonezy Caro i Caro Plus. Co ciekawe pierwowzór prezentowanego modelu istnieje do dziś jako pojazd historyczny i bierze udział w zlotach i paradach pojazdów pasażerskich należących do MPK Poznań.

Producent: IXO dla Deagostini, seria Lendy FSO, nr 63

 

Model przedstawia egzemplarz, który został odrestaurowany przez prywatnego właściciela na podobieństwo pojazdów wykorzystywanych przez Nadzór Ruchu MZK Warszawa na przełomie lat 80 i 90 XX wieku.

Wykonał: Sambor

 

W sierpniu 2022 roku cztery takie pojazdy zostały zakupione przez Tramwaje Śląskie i wykorzystywane są przez Nadzór Ruchu. 

Wykonanie: własne

 

*Strona będzie na bieżąco aktualizowana i rozbudowywana.

14 komentarzy:

  1. Brawo ! Świetnie to zrobiliście ;D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuje za miłe słowo! Zapraszam do dalszego śledzenia tej strony bowiem jest na bieżąco rozwijana i aktualizowana :)

      Pozdrawiam!

      Piotr

      Usuń
  2. Może coś z SOK

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Koniecznie!

      Muszę tylko znaleźć ciekawy pierwowzór oraz model bazowy :)

      Pozdrawiam!

      Piotr

      Usuń
  3. Polecam stronę www.czerwonesamochody.com Dużo ciekawych zdjęć radiowozów różnych służb

    OdpowiedzUsuń
  4. ładine to zrobileś ile czasu w to poświęciłeś :]

    OdpowiedzUsuń
  5. Cześć, masz może jakieś fotki Passatów policyjnych, o których wspominasz przy okazji Passata B2 z Wodzisławia Śląskiego?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cześć, niestety nie. Wiem tylko tyle, że w Wodzisławiu długo nie jeździły. Szybko przeniesiono je do KWP Katowice.

      Usuń
  6. Widać dużo pracy, bardzo fajna kolekcja.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję serdecznie za miłe słowo! Pozdrawiam serdecznie!

      Usuń
  7. Misterna robota. Gratuluję benedyktyńskiej wprost dokumentacji i rzetelnego opisu. Obserwuję. Trzymam kciuki, za dalsze aktualizacje.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Serdecznie dziękuję za taką pochwałę! Jest to dla mnie niezwykle miłe i bardzo motywuje do dalszego rozwoju! Liczę, że kolejne aktualizację także się Tobie spodobają. Pozdrawiam serdecznie!

      Usuń