Obsługiwane przez usługę Blogger.

Modele Polskich Radiowozów 1944 - 2021*

Modele polskich radiowozów z mojej kolekcji w kolejności chronologicznej. Na chwilę obecną kolekcja liczy 157 egzemplarzy. 



MILICJA OBYWATELSKA

Willys MB - 1944
Samochód osobowo-terenowy produkcji amerykańskiej, który od 1943 roku znalazł się na stanie Ludowego Wojska Polskiego, a od 1944 roku także w Milicji Obywatelskiej. W latach 40 był najliczniejszym samochodem w powojennej flocie MO (jak i LWP). W służbie przetrwały prawdopodobnie do połowy lat 50 XX wieku.

Producent: IXO/IST dla Deagostini, seria Kultowe Auta PRL-u.


Opel Super Six - 1944
Samochód wykorzystywany przez Komendę Powiatową Milicji Obywatelskiej w Tomaszowie Lubelskim.

Wykonanie własne na bazie IXO dla serii Opel Collection

 

GAZ-67 - 1946
Samochód osobowo-terenowy produkcji radzieckiej. W 1944 roku pierwsze egzemplarze tych samochodów trafiły do Ludowego Wojska Polskiego, a także do Milicji Obywatelskiej. W większej ilości samochody te trafiły do Polski dopiero po zakończeniu II Wojny Światowej. Dostarczenie tych samochodów pozwoliło od końca lat 40 XX wieku na stopniowe wycofywanie z parku MO mocno wyeksploatowanych samochodów zdobycznych oraz części Willys'ów. W służbie MO dotrwały do początku lat 60 XX wieku, kiedy zostały zastąpione przez samochody GAZ-69

Wykonanie własne na bazie IXO/IST dla Deagostini, seria Kultowe Auta PRL-u.


DKW F8 - 1946
DKW F8 produkowany był w latach 1939-1942 w Niemczech. Ludowe Wojsko Polskie zdobyło w trakcie działań wojennych lub przejęło na ziemiach odzyskanych znaczną liczbę tych samochodów. Ten konkretny egzemplarz wykorzystywany był przez jednostkę Milicji Obywatelskiej z Drawska Pomorskiego.

Wykonanie- Diecast Art


Citroen BL11 - 1955
Samochody tego typu zamówiono w II połowie lat 40 XX wieku na potrzeby Urzędu Bezpieczeństwa i innych instytucji państwowych. Prezentowany model wzorowany był na egzemplarzu służącym w Komendzie Stołecznej Milicji Obywatelskiej w latach 50 XX wieku.

Wykonanie własne na bazie IXO/IST dla Deagostini, seria Kultowe Auta PRL-u.


Warszawa 200 - 1957
W Milicji pojawiły się już od samego początku produkcji. Samochody te (Garbate modele) wycofano w I połowie lat 70.

Producent: Daffi


GAZ-69 - 1960
Pierwsze Gazy 69 trafiły do Polski w 1953 roku i sukcesywnie zastępowały Willys'y, Dodge WC i Gazy 67 w instytucjach państwowych. W połowie lat 60 w MO służyło około 300 Gazów 69.

Wykonanie własne na bazie IXO/IST dla Deagostini, seria Kultowe Auta PRL-u.


 

GAZ-69A - 1960
Czterodrzwiowa odmiana popularnego Gazika nazywana była Komandorką.

Wykonanie własne na bazie IXO/IST dla Deagostini, seria Kultowe Auta PRL-u. Kalkomanie i galeryjka - MVS.


Wołga GAZ M-21 - 1961
Radiowozy GAZ M21/M22 zostały wprowadzone do służby w Milicji Obywatelskiej najpewniej zaraz po tym, jak do Polski trafiły pierwsze dostawy tych samochodów. Większe partie tych pojazdów znalazły się w MO w połowie lat 60. Z pewnością w latach 60 i na początku lat 70 XX wieku Wołgi M21/M22 były jednym z najpopularniejszych samochodów osobowych w służbie Milicji Obywatelskiej.

Wykonał: MVS


Wołga GAZ M21 - 1962
Wykonanie własne na bazie IXO/IST dla Deagostini, seria Masini de Legenda.


Fiat 1500 - 1964
W latach 60 XX wieku na wyposażenie Milicji Obywatelskiej trafiła nieznana mi liczba radiowozów na bazie włoskiego Fiata 1300/1500. Taki radiowóz z pewnością wyróżniał się na tle większości milicyjnych pojazdów. Był to zresztą jeden z nielicznych zachodnich samochodów służących wówczas w MO. Fiaty 1300/1500 wycofano najpewniej w II połowie lat 70, kiedy większość starszych samochodów osobowych MO została wyparta na rzecz radiowozów na bazie Fiata 125p.

Wykonał: Brociu43workshop

 

Warszawa 223 - 1964
Warszawy 223/224 od II połowy lat 60 do II połowy lat 70 XX wieku były podstawowymi samochodami osobowymi w służbie Milicji Obywatelskiej.

Wykonał: JAT-02


Syrena 103 - 1965
Syreny w służbie Milicji Obywatelskiej były rzadkością. Znane są zdjęcia modeli 102 i 103 w milicyjnym malowaniu. W służbie znalazły się więc w I połowie lat 60 XX wieku. Nie doszukałem się zdjęć ani informacji o modelach 104 i 105 w służbie MO. Były za to wykorzystywane przez ORMO.

Wykonanie własne na bazie IXO/IST dla Deagostini, seria Kultowe Auta PRL-u.



Warszawa 223 - 1966
Wykonał: Diecast Art


Mercedes-Benz W111 - 1966
W latach 60 do Milicji trafiły radiowozy Mercedes-Benz W111. Znane jest mi kilka zdjęć tych samochodów. Sądząc po numerach rejestracyjnych w służbie były przynajmniej trzy takie samochody.

Wykonanie: Diecast Art

 

Wołga GAZ M-22 - 1968
Wołga M-22 była jednym z ulubionych samochodów drogówki na przełomie lat 60 i 70 XX wieku.

Wykonanie: Model kupiony na allegro u użytkownika Arkadiusz85


Samochód wyposażony został w tablicę tekstową umieszczoną na tylnej klapie, która pozwalała na nadwanie komunikatów takich jak JEDŹ ZA MNĄ czy STOP.

 

Wołga GAZ M-22 - 1970
Ten konkretny egzemplarzy wykorzystywany był w roli ambulansu kryminalistycznego w Komendzie Stołecznej Milicji Obywatelskiej.

Wykonanie Diecast Art na bazie IXO/IST dla Deagostini, seria Złota Kolekcja. Auta PRL-u.

  

Polski Fiat 125p - 1970
Fiat 125p bardzo szybko zastąpił przestarzałe Warszawy stając się podstawowym samochodem Milicji Obywatelskiej od II połowy lat 70 XX wieku aż do końca PRL-u.

Producent: Daffi. Detale: galeryjka i oznaczenia drogówki - mvs, tablice rejestracyjne - Brociu43workshop.


Pierwsza zauważalna modernizacja samochodu Fiat 125p miała miejsce w 1973 roku. Chromowany grill został zastąpiony przez plastikowy oraz wprowadzono kasetowe klamki.

Wykonanie: własne na bazie: tablice rejestracyjne, klamki, Licencja Fiat - Jacek z sluzbywskali.pl, napisy Milicja, wloty powietrza i logo 125p - mvs, belka świetlna - carmascale.

 

Polski Fiat 125p MR73 Kombi - 1973
Samochody Fiat 125p w wersji kombi trafiły do Milicji Obywatelskiej zaraz po tym, jak w 1972 roku z taśm produkcyjnych zaczęły zjeżdżać pierwsze egzemplarze tego modelu.

Wykonanie własne na bazie: kalkomanie -  Jacek z sluzbywskali.pl. Belka świetlna - carmascale.

 

Polski Fiat 126p - 1976
Doskonale znany nam Fiat 126p służył najczęściej dzielnicowym i przewodnikom psów. 

Wykonanie własne na bazie IXO/IST dla Deagostini, seria Złota Kolekcja. Auta PRL-u.

 

Polski Fiat 132p - 1976
Niewielka liczba tych samochodów trafiła do służby w Milicji Obywatelskiej. Milicyjnego Fiata 132p można było zobaczyć m.in. w eskorcie papieża Jana Pawła II w trakcie I pielgrzymki do Polski. Fiata 132p można zobaczyć także na szklanym ekranie m.in w serialu 07 Zgłoś się, czy filmie Prom do Szwecji.

Wykonanie: Diecast Art na bazie Norev

 

FSO Polonez 1500 - 1978

Wykonanie własne

 

Wołga GAZ M-24 - 1978
Następca modelu M21, czyli GAZ M24 Wołga znalazł się na wyposażeniu Milicji od lat 70 XX wieku. Oznakowane modele M24 były już jednak zdecydowanie rzadziej spotkane, a to m.in. dlatego, że produkowany od 1967 roku Polski Fiat 125p był równie szybki i praktyczny, a przy tym tańszy. Wołgi M24 wycofano z Policji w połowie lat 90.

Wykonał: MVS.


UAZ-469 - 1978
Producent: IXO/IST dla Deagostini, seria Kultowe Auta PRL-u.

 

Polski Fiat 125p Kombi - 1980
Samochód należący do ogniwa pogotowia wypadkowego WRD KWMO Gdańsk.

 

Polonez Lux - 1980
Na początku lat 80 XX wieku prawdopodobnie kilka egzemplarzy tego samochodu trafiło do służby w Milicji Obywatelskiej.

Wykonanie własne na bazie IXO/IST dla Deagostini, seria Kultowe Auta PRL-u. galeryjka: tablice rejestracyjne - Brociu43workshop.


Nysa 522 KW - 1981
Aż do II połowy lat 70 w MO było stosunkowo mało funkcjonalnych furgonów. Zmieniło się to jednak w końcu lat 70 XX wieku, kiedy na wyposażenie MO zaczęły trafiać w dużej liczbie Nysy 522. Nysa 522 KW (Konwojowo - Wypadowa), to wersja specjalnie opracowana dla Milicji Obywatelskiej. Charakteryzuje się umieszczonym w tylnej części pojazdu przedziałem dla zatrzymanych, przesuwanymi drzwiami z obu stron pojazdu oraz klapą na dachu. Nysy były później używane przez Policję. Wycofane ze służby pod koniec lat 90 XX wieku.

Producent: IXO/IST dla Deagostini, seria Kultowe Auta PRL-u.


W związku z tym, że samochody te wykorzystywano często do tłumienia zamieszek i protestów, część z nich otrzymała kraty ochronne, które miały chronić najbardziej podatne na uszkodzenia elementy, czyli oszklenie i oświetlenie.

 

Pojazd mogący przewieźć pluton ZOMO wraz z pełnym wyposażeniem to skrót od Wypadowo-Transportowy. 

 

UAZ-469 - 1981
Wykonanie własne na bazie IXO/IST dla Deagostini, seria Avtomobil na Służbie.


FSO 125p - 1983
W 1983 roku dokonano ostatniej znaczącej modernizacji Fiata 125p, co było związane z wygaśnięciem licencji Fiata na produkcję w Polsce. Samochód, nazywany odtąd FSO 125p (FSO 1300/1500), nadal był chętnie kupowany przez MO i ostatnie lata dosłużył w Policji.

Producent: IXO/IST dla Deagostini, seria Kultowe Auta PRL-u.



FSO 125p Kombi - 1983
Samochody Fiat 125p w wersji kombi trafiły do Milicji Obywatelskiej zaraz po tym, jak w 1972 roku z taśm produkcyjnych zjechał pierwszy samochód tego typu. Początkowo uzupełniały one starsze Wołgi M22 i Warszawy 223K, by z czasem je zastąpić. Podobnie jak wspomniane samochody tak i Fiat 125p kombi użytkowany był przede wszystkim przez jednostki ruchu drogowego. Ponadto samochody tego typu pełniły rolę ambulansów kryminialistycznych oraz pojazdów przewożących psy służbowe. Te ostatnie czasem charakteryzował znany z wersji ambulans wywietrznik dachowy umieszczony w tylnej częsci nadwozia. Właśnie taki pojazd przedstawia prezentowany model.

Wykonanie Diecast Art. Galeryjka i tablice rejestracyjne: MVS

 

Niestety nie udało mi się dotrzeć do żadnych informacji na temat tego, czy kryzysowe Polonezy znalazły się w służbie Milicji Obywatelskiej. Nie można jednak ze 100-procentową pewnością wykluczyć, że w służbie Milicji Obywatelskiej nie znalazły się takie samochody. 

Wykonanie Diecast Art.

 



Nysa 522 T - 1985
Milicyjna Nysa występowała przede wszystkim w trzech specjalistycznych wersjach: OW (Operacyjno - wypadowa), KW (Konwojowo - wypadowa) i RSD (Ruchome Stanowisko Dowodzenia). W służbie znalazły się także pojedyncze egzemplarze "cywilnych" wersji populranych Nysek.

Wykonał: MVS


FSO Polonez 1500 - 1985
Choć pierwsze Polonezy pojawiły się w MO już w 1978 roku to dopiero od II połowy lat 80 XX wieku zaczęto wprowadzać te samochody w większej liczbie.

Producent: IXO/IST dla Deagostini, seria Kultowe Auta PRL-u.

 

Peugeot 604 - 1988

Wykonał: Diecast Art

 



MZ ETZ-250/251 - 1988
Wykonanie własne na bazie modelu firmy Grell. Użytko kalkomani autorstwa MVS i andyns.

 

UAZ-469 - KWMO Gdańsk 1988
Ten konkretny egzemplarz pełnił służbę w Komendzie Wojewódzkiej Milicji Obywatelskiej w Gdańsku.

Wykonanie własne na bazie IXO/IST dla Deagostini, seria Avtomobil na Służbie.


OCHOTNICZA REZERWA MILICJI OBYWATELSKIEJ

Luźny projekt przedstawiający, jak mógł wyglądać radiowóz Warszawa 201 w służbie ORMO. Inspirowany rzeczywistymi zdjęciami.

Wykonanie własne na bazie Daffi.

 

Samochód należący do niezidentyfikowanej jednostki ORMO z lat 70 XX wieku.

Wykonanie własne na bazie IXO/IST dla Deagostini.
 



URZĄD BEZPIECZEŃSTWA PUBLICZNEGO


Pierwowzór trafił do służby w 1946 roku. Samochód był darem Komitetu Powiatowego PPR dla kierownika Powiatowego Urzędu Bezpieczeństwa Publicznego w Sierpcu.

Wykonanie: Model odkupiony od kolegi Qliga, który wykonał obicia błotników. Malowanie i detale wykonałem we własnym zakresie.

 

WOJSKA OCHRONY POGRANICZA

Polski Fiat 126p - WOP Okęcie, 1978
Ten konkretny egzemplarz pełnił służbę na lotnisku Okęcie na przełomie lat 70 i 80 XX wieku.

Wykonanie: MVS

 


Wykonanie: Diecast Art

 


 

POLICJA

Wołga GAZ M-24 - KWP Wrocław 1990
Wołgi w służbie Policji można było spotkać do połowy lat 90 XX wieku.

Wykonanie: Sambor

 

FSO Polonez 1500 - KWP Gdańsk 1990
Ten konkretny egzemplarzy służył w Komendzie Wojewódzkiej Policji w Gdańsku. Do służby trafił jeszcze w czasach Milicji Obywatelskiej. Wycofany prawdopodobnie w II połowie lat 90 XX wieku.

Wykonanie własne na bazie Daffi. Kalkomanie: Xiedzu, galeryjka: mvs.

 

Mercedes W124 - KMP Poznań 1990
Radiowóz trafił do służby prawdopodobnie w 1990 roku. 22 lata służby nie były łatwe dla tego samochodu. Kilka razy był mocno uszkodzony i wręcz odbudowywany przez mechaników, aż w 2012 roku ostatecznie trafił do kasacji po bliskim spotkaniu z Tarpanem należącym do MPK Poznań. Model przedstawia samochód w malowaniu jakie nosił pod koniec służby.

Wykonał Sambor


FSO Polonez MR87 - KWP Gdańsk 1990

Wykonał: Robert (Pasja, zabawa od postaw)

 


Dwa takie radiowozy testowane były od 1990 roku przez Komendę Stołeczną Policji. Jeden trafił do Wydziału Ruchu Drogowego, a drugi do Batalionu Patrolowo-Interwencyjnego.

 

FSO Polonez 1500 - 1991
W latach 90 XX wieku na radiowozach zaczęto montować belki świetlne warszawskiej firmy ZE Elektra. W małej liczbie trafiły także na starsze radiowozy.

Wykonanie własne na bazie IXO/IST dla Deagostini, seria Kultowe Auta PRL-u.


FSO Polonez Caro - 1991
Prawdziwa ikona Policji lat 90 XX wieku. Wprowadzone do służby w 1991 pełniły ją aż do 2009 roku, kiedy to wycofano z Policji wszystkie posiadane Polonezy. Ten konkretny egzemplarz posiada lampy ostrzegawcze Elektra LBO 10T.

Wykonanie własne na bazie IXO/IST dla Deagostini, seria Kultowe Auta PRL-u.


FSO Polonez Caro - 1991
Polonez Caro wyposażony w belkę ostrzegawczą warszawskiej firmy Elektra LZ.

Producent: IXO/IST dla Deagostini, seria Kultowe Auta PRL-u.


Łada Niva 4x4 - 1992
Pierwsze radiowozy Łada Niva trafiły do służby jeszcze w czasach Milicji Obywatelskiej. Kiedy w 1990 roku Milicję Obywatelską zastąpiła Policja samochody otrzymały nowe oznaczenia - miejsce dawnego napisu Milicja zastąpił Policja. W międzyczasie kolejne partie Łady Niva zasilały szeregi Policji.

Wykonał: MVS

 

FSO Polonez Caro Plus - 1997
Podobnie jak Polonezy Caro zostały wycofane z Policji w 2009r. Co ciekawe część Polonezów miała wówczas 7 - 8 lat (czyli mniej niż wciąż licznie spotykane policyjne Kie Ceed I generacji) podczas gdy w służbie wciąż pozostawały starsze samochody jak Transity czy VW T4.

Producent: Welly.


FSO Polonez Caro Plus - KMP Kraków 1999
Producent: Welly.


Daewoo-FSO Polonez Kombi - 1999
Radiowóz należący do Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Powiatowej Policji w Nysie.

Wykonanie: nieznane

 

Fiat Marea - 2000
Producent: Bburago.


Fiat Marea Weekend - 2000
Producent: Bburago.


Volkswagen T4 - 2000
Pierwsze VW T4 trafiły do służby w 1993 roku. Do dziś na naszych drogach można spotkać policyjne T4 pochodzące z dostaw z 2001 (zakupiono 650 samochodów tego typu dla Oddziałów Prewencji Policji) i uzupełniających z 2003 roku (kilkanaście sztuk). Są to pojazdy z silnikiem 2,5 TDI o mocy 102 KM, które mają renomę niezniszczalnych. Modele z silnikiem benzynowym, a takie dostarczono w 1993 roku, wycofano w większości około lat 2007 - 2009, kiedy wprowadzono w ich miejsce Fiaty Ducato.

Producent: Cararama dla serii Polizia del Mundo. Model wzbogacony o kalkomanie autorstwa MVS (tablice rejestracyjne, numer taktyczny na tylnej klapie i dachu, )


Radiowóz należący do Posterunku Policji w Dusznikach-Zdrój.

Wykonanie: nienznay


Mercedes-Benz Vito - 2001
Radiowóz należący do Plutonu Konnego Komendy Miejskiej Policji w Poznaniu.

Wykonanie: Jacek z służby w skali.

 

Daewoo Tico - 2001
Daewoo Tico z pewnością było jednym z najbardziej nietypowych, oznakowanych radiowozów polskiej policji w historii. W służbie znalazł się prawdopodobnie tylko jeden taki samochód o numerach rejestracyjnych HPB A043 i oznaczeniu taktycznym B539, który służył w województwie dolnośląskim.
Wykonał: Sambor
 

Land Rover Defender 110 - 2002
Pierwsze radiowozy tego typu trafiły do polskiej policji w I połowie lat 90 XX wieku. Były wykorzystywane zarówno jako oznakowane wozy patrolowe, jak również jako pojazdy specjalne antyterrorystów i saperów policyjnych. Policjanci chwalili Land Rovery za prostotę i niezawodność jednocześnie podkreślając, że samochód oferuje niewielki komfort podróżowania.

Wykonał: Sambor, tablice rejestracyjne - Brociu43workshop.

 


W 2003 roku samochód taki został podarowany Komisariatowi Policji Jelcz-Laskowice przez zakłady Toyota. Samochód przez długi czas był dumą jelczańskich policjantów. 

Wykonanie: Askol

 

Opel Vectra C - 2004
Radiowóz należacy do Komendy Powiatowej Policji w Kraśniku

Wykonał: Sambor

 

Opel Astra G - 2005
Wykonanie: Sambor


Fiat Seicento - 2005
Radiowóz Fiat Seicento z Komendy Miejskiej Policji w Krakowie.

Wykonanie: Sambor (Uwaga! Model otrzyma jeszcze prawidłowe numery tablic rejestracyjnych)


Ford Focus II Kombi - 2006
Radiowozy tego typu kierowano najczęściej do sekcji i wydziałów ruchu drogowego, gdzie sprawdziły się w roli wozu pościgowego.

Wykonał: Sambor

 

Fiat Stilo - 2006
Radiowóz Fiat Stilo z Komendy Powiatowej Policji w Krakowie służący w latach 2005-2014.

Wykonanie: Sambor. Tablice rejestracyjne MVS

 


Fiat Croma - 2007
Radiowóz Fiat Croma z Komendy Miejskiej Policji w Świnoujściu. Początkowo pełnił służbę w ruchu drogowym, ale po tym jak do jednostki trafiły radiowozy KIA Cee'd SW przeniesiono go do prewencji.

Wykonanie: Sambor, tablice rejestracyjne: MVS

 

Pierwszy radiowóz w nowych barwach zakupiony w ramach ogólnopolskiego przetargu na nowy samochód patrolowy.

Wykonał: Askol
 

Radiowóz należący do Komisariatu Policji w Grabowie nad Prosną.

Wykonał: Jacek (służby w skali)

 

Skoda Octavia Kombi - 2008
Radiowóz należący do Komendy Miejskiej Policji w Krakowie.

Wykonanie własne. Kalkomanie: służbywskali.pl, Belka świetlna: mvs, tablice rejestracyjne: Brociu


 

Opel Corsa -2008
Radiowóz należący do KWP Kielce.

Wykonał: Marcin (Olivier518)

 

APRD Volkswagen Transporter T5/AMZ-Kutno - 2009
Ambulans Pogotowia Ruchu Drogowego na bazie samochodu Volkswagen Transporter T5. Za specjalistyczną zabudowę odpowiada polska firma AMZ-Kutno.

Wykonał: SK Models

 

Land Rover Freelander 2 - 2009
Producent: Bburago plus praca własna (Prace nad modelem wciąż w toku)

 

Radiowóz należący do Komendy Wojewódzkiej Policji w Bydgoszczy

 

Radiowóz należący do KPP Ostróda.

Wykonał: Marcin (Olivier518)

 

Alfa Romeo 159 - 2011
W 2010 roku Policja zakupiła 120 radiowozów Alfa Romeo 159, które trafiły do służby z początkiem 2011 roku. Policyjna Alfa otrzymała wideorejestrator, który nagrywa wydarzenia z przodu i z tyłu pojazdu. Ponadto radiowóz wyposażony został w radar, który może mierzyć także prędkość samochodów jadących z naprzeciwka. W służbie do dnia dzisiejszego.

Wykonał: Marcin (Olivier518)

 

Kia Soul - 2014

Radiowóz należący do Komendy Powiatowej Policji w Strzelcach Krajeńskich. Pojazdy wykorzystywany jest do przewozu psa służbowego. 

Wykonał: Jacek (służby w skali)

 




Prezentowany model nosi oznaczenia wskazujące jego przynależność do Komendy Miejskiej Policji Jastrzębie-Zdrój. Samochód ten trafił do służby w lipcu 2014 roku i został skierowany do wydziału ruchu drogowego, gdzie pełni służbę po dziś dzień. Jest to pojazd w wersji z silnikiem o pojemności 1591 ccm i mocy 100KM. Zakup tego samochodu został współfinansowany przez miasto Jastrzębie-Zdrój oraz z środków własnych policji. 

Wykonał: SKmodels

 


Prezentowany model to samochód należący do Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Poznaniu.

Wykonał: Tracker Art

 

Mitsubishi Pajero - 2015
Samochód należy do Komendy Powiatowej Policji w Suchej Beskidzkiej.

Wykonał: Askol

 


Prezentowany model to pojazd operacyjny wykorzystywany przez wydział kryminalny Komendy Powiatowej Policji w Oświęcimiu.

Wykonał: SKmodels

 


Model radiowozu patrolowo-interwencyjnego należącego do Komendy Stołecznej Policji.

Wykonanie własne na bazie Welly. Kalkomanie: służbywskali.pl, belka: Marcin (Oliver518), głośnik, wywietrznik oraz tablice rejestracyjne: Brociu.

 


Samochód napędza silnik V6 o mocy 370 KM, który rozpędza go do 270 km/h, czyniąc go najszybszym oznakowanym radiowozem polskiej policji.

Wykonał: Marcin (Oliver518)

 


Jedyny oznakowany radiowóz na bazie BMW serii 3 szóstej generacji w służbie polskiej policji należy do Komendy Powiatowej w Gryfinie.

Wykonał: Jacek (służby w skali)

  



Model przedstawia radiowóz należący do Komendy Powiatowej Policji w Kluczborku.

Wykonał: Tracker Art

 


Model przedstawia nieoznakowany radiowóz należący do Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Dąbrowie Górniczej. Widoczne na drzwiach tablice z napisem Policja zakładane są m.in. na czas trwania zabezpieczenia imprez masowych, przejazdów kolumn, czy też miejsc wypadków.

Wykonanie własne na bazie Welly. Tablice rejestracyjne: Brociu

 


Radiowóz należący do Komendy Powiatowej Policji w Bytowie.

Wykonał: Askol

 


Radiowóz ten napędza turbodoładowany silnik benzynowy o pojemności 2.0 l i mocy 272 KM. Znajduje się na stanie grupy SPEED Komendy Stołecznej Policji.

Wykonał: Marcin (Oliver518)

 

Skoda Octavia - 2021

Prezentowany radiowóz to jeden z 32 egzemplarzy, które polska policja zamówiła jesienią 2021 roku. Samochody zostały dostarczone w odmianie hybrydowej plug-in. Pierwowzór miniatury znajduje się na stanie KPP Konin.

 




STRAŻ MIEJSKA

Polski Fiat 125p - Miejska Służba Porządkowa m.st. Warszawy, 1988 rok
Miejska Służba Porządkowa to w najprostszym skrócie poprzednik Straży Miejskiej. Była formacją umundurowaną, a jej funkcjonariusze otrzymali możliwość nakładania grzywien w drodze mandatu karnego oraz kierowania wniosków o ukaranie do kolegiów ds. wykroczeń. Miejską Służbę Porządkową miasta stołecznego Warszawy powołano w 1984 roku. 1 czerwca 1991 roku w miejsce Miejskiej Służby Porządkowej m.st Warszawy powołano Straż Miejską. Funkcjonariusze Miejskiej Służby Porządkowej m.st. Warszawy poruszali się samochodami służbowymi wyposażonymi w radiostację, dzięki której mogli komunikowac się z centrum operacyjno-dyżurnym. 

Wykonanie własne na bazie modelu Welly. Kalkomanie MVS.

 

W 1990 roku miasto Gladbeck przekazało miastu Wodzisław Śląski trzy samochody marki Volkswagen Passat. Dwa z nich trafiły do miejscowej komendy Policji, a trzeci wszedł na stan nowo utworzonej Straży Miejskiej Wodzisławia Śląskiego. Był to pierwszy samochód służbowy wodzisławskich strażników.

Wykonanie - Diecast Art

 

ZSD Nysa 522 KW - Tarnów 1991
Radiowóz patrolowo-interwencyjny, który służył w tarnowskiej straży miejskiej w latach 1991-1999.

Wykonał: Sambor. Kalkomanie: MVS

 

FSO 125p - Rybnik 1991

Wykonał - Diecast Art

 

ZSD Nysa 522 - Rybnik 1991
Jeden z pierwszych radiowozów rybnickiej jednostki. Pojazd pozyskany z rybnickiego magistratu, gdzie wcześniej wykorzystywany był jako pojazd gospodarczy.

Wykonał: Tracker Art

 

FSO Polonez 1500 - Wrocław 1991
Wykonał: Diecast Art

 

Opel Ascona - Ustka 1991
Wykonał: Sambor, kalkomanie: andy ns

 

FSO Polonez Caro - Warszawa 1992

Samochód patrolowy należący do oddziału ogólnomiejskiego Straży Miejskiej m.st. Warszawy.

Wykonał: Diecast Art
 

Łada 2109 Samara - Warszawa 1994
Wykonał: Diecast Art

 

Samochód wykorzystywany przez oddział ogólnomiejski m.in. do interwencji związanych z nieprawidłowym parkowaniem.

Wykonał: Diecast art

 

Fiat 126 el - Rybnik 1994
Samochód wykorzystywany przez dzielnicowych rybnickiej straży miejskiej do 2004 roku.

Wykonanie własne na bazie Welly, kalkomanie mvs.

 

Fiat Cinquecento - Gliwice 1995
Wykonanie własne, kalkomanie Służby w Skali

 

FSO Polonez Caro - Wodzisław Śląski 1995
Wykonał: Sambor


FSO Polonez Caro MR93 - Rybnik 1996
Wykonał: TBP Faktoria

 

FSO Polonez Caro MR93 - Świnoujście 1997
Wykonał: TBP Faktoria

 

Daewoo /FSO Polonez Caro Plus - Wrocław 1998
Wykonanie własne na bazie welly, kalkomanie: służby w skali, belka ostrzegawcza: carma scale

 

Daewoo/FSO Polonez Caro Plus - Warszawa 1998
Wykonał: Tbp Faktoria

 

Żuk A-07 - Rybnik 2001

Wykonał: Sambor. Kalkomanie: andy ns

 

Radiowóz patrolowo-interwencyjny należący do Straży Miejskiej z Krakowa.

Wykonał: Diecast Art


W latach 2008-2009 Straż Miejska Łódź zakupiła 8 egzemplarzy samochodu patrolowego na bazie Fiata Bravo. Samochody służą do dnia dzisiejszego.

Wykonał: Diecast Art


Dwa samochody tego typu trafiły na wyposażenie jastrzębskiej straży miejskiej w 2009 roku z myślą o dzielnicowych. Są to samochody napędzane trzycylindrowym silnikiem benzynowym o pojemności 998 ccm i mocy 68 KM. Samochód z tym silnikiem charakteryzuje niskie zużycie paliwa, które producent deklaruje na 5,5l/100 km w jeździe miejskiej. Radiowozy C1 wykorzystywane są także do zwykłej służby patrolowej. Z racji niewielkich rozmiarów radiowozy tego typu szczególnie nadają sie do patrolowania ciasnych parkingów i wąskich osiedlowych uliczek.

Wykonanie - Diecast Art

 

Volkswagen Caddy Maxi - Katowice 2009
Samochód patrolowy wykorzystywany przez referat dzielnicowych.

Wykonanie - Tracker Art


 

Skoda Roomster - Czechowice-Dziedzice 2009
Służąca w Czechowicach-Dziedzicach Skoda Roomster to model w wersji z trzycylindrowym silnikiem benzynowym o pojemności 1,2l i mocy 70 KM. Miejsca na tylnej kanapie zostały przewidziane do przewozu osób bezdomnych, nietrzeźwych i ujętych w trakcie interwencji. W związku z tym kanapa została okryta łatwym do czyszczenia materiałem. Ponadto pomiędzy pierwszym i drugim rzędem siedzeń została zamontowana ścianka wykonana z pleksi i wzmocniona kratą, która ma zapewnić bezpieczeństwo strażnikom przy przewożeniu agresywnej osoby.

Wykonanie - Diecast Art


Kia Soul - Łomża 2010
Zakupiony w 2010 roku pojazd zastąpił wysłużonego Fiata Doblo.

Wykonał: Jacek, służby w skali

 


Wykonał: Sambor

 

Daewoo Espero - Zduńska Wola 2010.
Samochód początkowo wykorzystywany był przez Urząd Miasta. Następnie został przeniesiony do Straży Miejskiej. W barwach straży miejskiej samochód  ten wykorzystywany był bardzo krótko. W marcu 2010 roku Espero uległo kasacji po tym, jak uderzył w niego autobus komunikacji miejskiej prowadzony przez pijanego kierowcę.

Wykonanie własne na bazie kalkomanii autorstwa mvs

 

Skoda Roomster - Radom 2012
Samochód patrolowo-interwencyjny wykorzystywany do zadań z zakresu bezpieczeństwa i porządku w ruchu drogowym.

Wykonanie - Diecast Art

 

Samochód patrolowo-interwencyjny wyposażony w przedział dla osób zatrzymanych. W służbie od 2012 roku.

Wykonanie własne na bazie modelu Welly. Kalkomanie: służbywskali.pl

 

Ford Transit Connect - Sosnowiec 2012
Samochód patrolowo-interwencyjny należący do strażników miejskich z Sosnowca.
Wykonanie własne na bazie Welly, kalkomanie autorstwa MVS.


 

Ford Transit Connect - Ostrołęka 2012
Samochód patrolowo-interwencyjny wyposażony w przedział dla osób zatrzymanych

Wykonanie własne na bazie Welly, kalkomanie: służbywskali.pl


 

Fiat Doblo - Nowy Targ 2013
Radiowóz patrolowo-interwencyjny należący do nieistniejącej już Straży Miejskiej w Nowym Targu.

Wykonał: Diecast Art
 

Skoda Fabia I Kombi - Straż Miejska Nowy Sącz 2014
Radiowóz należący do  Straży Miejskiej z Nowego Sącza.

Wykonał: Diecast Art.

 

Kia Sportage III - Wisła 2014
Następca wysłużonego Citroena Berlingo znacznie lepiej poradził sobie w górzystym terenie Wisły.

Wykonanie: Jacek, służbywskali.pl 
 


Wykonał: Sk models

 

Ford Transit Custom - Straż Miejska Rybnik 2014
Samochód patrolowo-interwencyjny wyposażony w przedział dla osób zatrzymanych.

Wykonał: Tracker Art.

 


Kia Rio - Warszawa 2015
Jeden z 30 radiowozów marki Kia Rio, które zasiliły tabor stołecznej straży miejskiej w listopadzie 2015.

Wykonał: Jacek, służby w skali

 

Samochód patrolowo-interwencyjny wyposażony w przedział dla osób zatrzymanych. Samochód oklejono zgodnie z rozporządzeniem Ministra Budownictwa i Gospodarki Morskiej z 2012. W służbie od 2016 roku.

Wykonał: Tracker Art.


Wykonał: Tracker Art

 

Kia cee'd SW II - Brwinów 2017
Samochód patrolowy należący do Straży Miejskiej w Brwinowie.

Wykonał: SK models

 

Volkswagen Transporter T6 - Szczecinek 2017
Samochód patrolowo-interwencyjny wyposażony w tzw. 3 klasę, czyli przedział dla osób nietrzeźwych lub ujętych w trakcie interwencji.

 

Nissan NV200 - Straż Miejska Nowy Sącz 2018
Samochód patrolowo-interwencyjny należący do Straży Miejskiej w Nowym Sączu.

Wykonał: Diecast Art, kalkomanie: andy ns

 

Toyota Corolla - Straż Miejska w Radomiu 2019

Wykonał: Jacek 

  

Citroen Berlingo - Straż Miejska Stargard 2020

Wykonał: Tracker Art

 


                    STRAŻ GRANICZNA

Mercedes-Benz 290GD - 1992

Wykonał: Marcin (Oliver518)

 

Radiowóz należący do Morskiego Oddziału Straży Granicznej w Gdańsku.

Wykonał: Dominik J.

 

Volkswagen Transporter T6 - 2016

Wykonanie własne na bazie Welly. Kalkomanie: służbywskali.pl, belka: Marcin (Oliver518)

 



BIURO OCHRONY RZĄDU

Mercedes-Benz G klasa - 2004
Jeden z nielicznych oznakowanych samochodów służbowych tej formacji.

Wykonał: Jacek (służby w skali)

 

STRAŻ OCHRONY KOLEI

W latach 1960-1997 formacja funkcjonowała pod nazwą Służby Ochrony Kolei. Na stanie znajdowały się m.in. Fiaty 125p.

 



Volkswagen Transporter T6 - 2019
Radiowóz patrolowo-interwencyjny wyposażony w przedział dla osób zatrzymanych tzw. 3 klasa.

Wykonał: Jacek (służby w skali)

 


INSPEKCJA TRANSPORTU DROGOWEGO

Samochód pozyskany z BAG.

Wykonał: Sambor

 
 
Samochód kontrolny z zabudowaną częścią biurową.

Wykonał: Sambor

 

Fiat Ducato III - Wojewódzki Inspektorat Transportu Drogowego w Katowicach, 2008
Samochód kontrolny z zabudowaną częścią biurową.

Wykonał: Robert - pasja, zabawa od postaw

 



Samochód kontrolny z zabudowaną częścią biurową.

Wykonał: Tracker Art

 

Volkswagen Transporter T6/AMZ - Sekcja Elektornicznego Poboru Opłat Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego, 2017
Samochód wyposażony w urządzenia do kontroli prawidłowości uiszczania opłaty drogowej systemu Viatoll.

Wykonał: TrackerArt

 

Hyundai Ioniq - Wojewódzki Inspektorat Transportu Drogowego w Katowicach, 2020
Pierwszy elektryczny samochód w flocie ITD.

Wykonał: Dominik J.

 

Toyota Corolla XII Hybrid - Wojewódzki Inspektorat Transportu Drogowego w Katowicach, 2022.

 



SŁUŻBA WIĘZIENNA

Nysa 522 KW - Służba Więzienna, Areszt Śledczy w Gliwicach 1992
Więźniarka na bazie furgonu ZSD Nysa 522 KW.

Wykonał: Sambor

 

 Żuk A-06 - Zakład Karny Nr 1 w Strzelcach Opolskich 2001
Więźniarka na bazie furgonu Żuk A-06.

Wykonał: Sambor

 


Wykonanie: własne na bazie kalkomani sluzbywskali.pl.

 

W 2015 roku Centralny Zarząd Służby Więziennej zakupił 80 samochodów Volkswagen Crafter w wersji operacyjno-konwojowej. Zabudowę pojazdów wykonała firma Gruau. 

Wykonanie: Jacek (służby w skali)

 



  SŁUŻBA CELNO-SKARBOWA

Mercedes - Vito - 2017

Wykonał: Tracker Art

 



ŻANDARMERIA WOJSKOWA


Wykonał: Jacek (służby w skali)

 

NADZÓR RUCHU

Model przedstawia egzemplarz, który został odrestaurowany przez prywatnego właściciela na podobieństwo pojazdów wykorzystywanych przez Nadzór Ruchu MZK Warszawa na przełomie lat 80 i 90 XX wieku.

Wykonał: Sambor

 

W sierpniu 2022 roku cztery takie pojazdy zostały zakupione przez Tramwaje Śląskie i wykorzystywane są przez Nadzór Ruchu. 

Wykonanie: własne

 

*Strona będzie na bieżąco aktualizowana i rozbudowywana.

11 komentarzy:

  1. Brawo ! Świetnie to zrobiliście ;D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuje za miłe słowo! Zapraszam do dalszego śledzenia tej strony bowiem jest na bieżąco rozwijana i aktualizowana :)

      Pozdrawiam!

      Piotr

      Usuń
  2. Może coś z SOK

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Koniecznie!

      Muszę tylko znaleźć ciekawy pierwowzór oraz model bazowy :)

      Pozdrawiam!

      Piotr

      Usuń
  3. Polecam stronę www.czerwonesamochody.com Dużo ciekawych zdjęć radiowozów różnych służb

    OdpowiedzUsuń
  4. ładine to zrobileś ile czasu w to poświęciłeś :]

    OdpowiedzUsuń
  5. Cześć, masz może jakieś fotki Passatów policyjnych, o których wspominasz przy okazji Passata B2 z Wodzisławia Śląskiego?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cześć, niestety nie. Wiem tylko tyle, że w Wodzisławiu długo nie jeździły. Szybko przeniesiono je do KWP Katowice.

      Usuń
  6. Widać dużo pracy, bardzo fajna kolekcja.

    OdpowiedzUsuń