Obsługiwane przez usługę Blogger.

Land Rover Defender 110 - Polska Policja

Ostatnimi czasy blog zdominowała tematyka pojazdów polskich służb mundurowych. Jak dobrze wiecie, temat ten jest mi szczególnie bliski dlatego też właśnie jemu poświęcam szczególną uwagę. Dziś przyszedł czas na prezentacje rewelacyjnego modelu policyjnego Land Rovera Defender 110 wykonanego na moje zamówienie przez kolegę Sambora.
Land Rover Defender to samochód legenda. Ten prosty, wręcz surowy, ale niezawodny i wytrzymały samochód terenowy trafił do produkcji w 1983 roku, jako następca modelu series III. Początkowo samochód znany był pod nazwą Ninety & One Ten, które oznaczały dwie główne wersje tego modelu, czyli samochód z 90 (a dokładnie 92,9 cala) i 110 calowym rozstawem osi. W produkcji znalazła się także wersja ze 127 calowym rozstawem osi oznaczona 130, która występowała najczęściej jako pick-up z czterodrzwiową, brygadową kabiną. Nazwa Defender pojawiła się dopiero 7 lat później. Od tego momentu powstały trzy generacje tego modelu (I - 1990-1998, II - 1998-2007, III - 2007-2016). Samochód produkowano do stycznia 2016 roku. Przez niemal 33 lata produkcji samochód stylistycznie praktycznie się nie zmienił. Model ten zyskał uznanie na całym świecie od tak wymagających użytkowników, jak siły zbrojne i policyjne wielu państw, w tym Polski. W naszym kraju większymi użytkownikami tych samochodów zostały państwowe instytucje m.in. Wojsko Polskie (Jako ciekawostkę warto wspomnieć, że takim samochodem został przewieziony Prezydent Andrzej Duda podczas tegorocznej defilady z okazji święta Wojska Polskiego), Straż Pożarna, Straż Graniczna, Straż Leśna oraz Policja.
Na początku lat 90 XX wieku polska policja posiadała na wyposażeniu kilka typów samochodów terenowych. Dominowały pojazdy radzieckie takie jak zakupione w znacznej liczbie UAZ-469, nieliczne Łady Niva oraz pojedyncze przestarzałe GAZ-69. Nowością były produkowane od 1988 Tarpany Honker, jednak niespecjalnie nadawały się one do policyjnej służby (3-drzwiowe, 10-osobowe nadwozie). Dlatego też istniała potrzeba dalszych zakupów. Kontynuowano zakup modelu Niva oraz zdecydowano się na zakup cenionych Defenderów. Pierwsze radiowozy tego typu trafiły do polskiej policji w I połowie lat 90 XX wieku. Były wykorzystywane zarówno jako oznakowane wozy patrolowe, jak również jako pojazdy specjalne antyterrorystów i saperów policyjnych. Policjanci chwalili Land Rovery za prostotę i niezawodność jednocześnie podkreślając, że samochód oferuje niewielki komfort podróżowania. Z opinią policjantów na temat tego radiowozu możecie zapoznać się m.in tutaj. O niezawodności i wytrzymałości tej konstrukcji najlepiej świadczy to, że jeden z wycofanych policyjnych Land Roverów po remoncie ponownie trafił do służby. Wóz ten służy w KPP Milicz. Jest to już jeden z nielicznych Land Roverów w służbie i prawdopodobnie jedyny w nowym malowaniu.
Jak już wspomniałem na początku, modelik wykonał dla mnie kolega Sambor. Bazą dla konwersji była miniatura z włoskiej serii Carabinieri, którą odkupiłem od kolegi Qliga. Wzorcem był radiowóz z Komendy Miejskiej Policji we Wrocławiu. Jakość konwersji jest bardzo wysoka. W rozmowie ze mną kolega Sambor stwierdził, że ten model wyszedł mu lepiej niż prezentowany wcześniej Ford Focus jego autorstwa. Na szczególną uwagę zasługuje równo nałożony lakier, starannie przyklejone kalkomanie oraz miniaturowa imitacja podświetlanej belki z napisem Policja. Modelik otrzymał także ładne tablice rejestracyjne autorstwa kolegi Brocia. Podsumowując - Wykonany przez kolegę Sambora modelik ogromnie mnie cieszy i stanowi ważny eksponat w mojej kolekcji pojazdów mundurowych.

16 komentarzy:

  1. Tym razem dużo nie napiszę, bo każdy widzi - CUDO. Dla mnie nr 1 w Twej kolekcji policyjnych aut.

    OdpowiedzUsuń
  2. Dzięki Qlig! Mnie trochę trudniej powiedzieć, który samochód jest nr 1 w mojej kolekcji policyjnych aut bo kandydatów jest trzech: Land Rover, Ford Focus i Alfa Romeo 159 ;)

    Pozdrawiam!

    Piotr

    OdpowiedzUsuń
  3. Świetnie wykonany model, zdecydowanie czołówka mundurówek. W modelu nie ma się do czego przyczepić. Wszystkie szczegóły i detale są bardzo dopracowane. Gratuluję nabytku :D

    OdpowiedzUsuń
  4. Świetna miniaturka i świetna konwersja. Jak już pisałem nie raz – zazdroszczę umiejętności kładzenia lakieru.
    Jak inni powiedzieli, dla mnie chyba to też radiowóz nr.1 w Twojej kolekcji.

    OdpowiedzUsuń
  5. Dziękuję Damianie za komentarz! W pełni się z Tobą zgadzam! Ten Land Rover to naprawdę wysoka liga modeli ;)

    Pozdrawiam!

    Piotr

    OdpowiedzUsuń
  6. Dziękuję za komentarz! Szczerze jestem ciekawy kolejnych modeli autorstwa kolegi Sambora, które trafią do mojej kolekcji ;)

    Pozdrawiam!

    Piotr

    OdpowiedzUsuń
  7. Jak wiesz, kocham samochody patrolowe i ich historię w ciele, a to jest jeden z nich iz lepszym smakiem, ponieważ Land Rover jest pojazdem, który miał być produkowany w Hiszpanii i cieszył się bardzo dobrą reputacją.

    Wynik tego patrolu jest bardzo dobry, jak wszyscy

    Pozdrowienia

    OdpowiedzUsuń
  8. Model fajny tylko brakuje mi figurek antyterrorystów, ale model bardzo ładny.
    Gratulacje

    OdpowiedzUsuń
  9. Jestem chyba niemal równie ciekawy, jak Ty :)
    Pozdrowienia

    OdpowiedzUsuń
  10. Piękna policja Land Rover; bardzo dokładna miniatura.
    Uściski!

    OdpowiedzUsuń
  11. Dziękuję Juanh!

    Masz rację, to bardzo dobra i dokładna miniaturka ;)

    Pozdrawiam!

    Piotr

    OdpowiedzUsuń
  12. Niestety trzeba jeszcze trochę poczekać ;)

    Pozdrawiam!

    Piotr

    OdpowiedzUsuń
  13. Dziękuję za komentarz! Niestety w skali 1/43 ciężko o dobre figurki...

    Pozdrawiam!

    Piotr

    OdpowiedzUsuń
  14. Witaj SEATPC!

    Dziękuję serdecznie za komentarz ;)

    Pozdrawiam!

    Piotr

    OdpowiedzUsuń
  15. Są takie modele, które zapierają dech w piersiach i bez wątpienia ten Land Rover do nich należy;) gratuluję Ci wspaniałej miniatury.

    Pozdrawiam;)

    OdpowiedzUsuń
  16. Dziękuje Szymonie! Z niecierpliwością czekam na kolejne miniatury autorstwa Sambora ;)

    Pozdrawiam!

    Piotr

    OdpowiedzUsuń