Obsługiwane przez usługę Blogger.

Polski Fiat 132p - Komenda Stołeczna Milicji Obywatelskiej

Na początku 2016 roku pokazywałem na blogu modele radiowozów Fiat 126p i Fiat 132p, które wykonałem własnoręcznie. O ile na początku miniatury te bardzo mnie cieszyły i w pełni satysfakcjonowały, tak z czasem zaczęły one kłuć oko prymitywnym i topornym wykonaniem. Nieco ponad rok temu do kolekcji trafił nowy milicyjny maluch, który prezentuje się nieporównywalnie lepiej od poprzednika. W przypadku Fiata 132p pierwsze kroki nad lepszym następcą poczyniłem już w 2018 roku, kiedy dzięki pomocy kolegi Qliga pozyskałem miniaturę tego samochodu produkcji firmy Norev. Uznałem wtedy, że baza w postaci modelu z rumuńskiego odpowiednika serii Kultowe Auta PRL-u, czyli Masini de Legenda, jest zbyt słaba, by powstała na niej udana miniatura. Zadanie stworzenia przyzwoitego modelu milicyjnego Fiata 132p powierzyłem koledze Piotrkowi z manufaktury Diecast Art.  
Fiat 132p montowany był w Fabryce Samochodów Osobowych na Żeraniu w latach 1973-1981. Samochody dostarczane były jako kompletne nadwozia, do których montowano układ napędowy. Bramy FSO opuściło niecałe 4500 egzemplarzy tego modelu. Fiaty 132p wykorzystywano głównie jako samochody służbowe w urzędach państwowych oraz niektórych przedsiębiorstwach. Milicja Obywatelska wykorzystywała w roli oznakowanych radiowozów przynajmniej dwa egzemplarze modelu 132p, które służyły w Komendzie Stołecznej Milicji Obywatelskiej. Radiowozy te można było zobaczyć m.in. w eskorcie papieża Jana Pawła II podczas I pielgrzymki do Polski (1979 rok), w trakcie działań ratowniczych po wybuchu gazu w Rotundzie PKO (1979) czy podczas wspólnego patrolu WSW i Milicji Obywatelskiej. Milicyjne Fiaty 132p wystąpiły także na szklanym ekranie m.in w serialu 07 Zgłoś się, czy w filmie Prom do Szwecji.
Najbardziej znanym epizodem w służbie milicyjnych Fiatów 132p była rola w szóstym odcinku serialu 07 Zgłoś się zatytułowanym Złoty kielich z rubinami. Kadr z serialu 07 Zgłoś się. Źródło: IMCDb.org.
Na ekranie filmu Prom do Szwecji wystąpił Fiat 132p o numerach rejestracyjnych MOA 0960. Dzięki temu wiemy, że w Milicji Obywatelskiej służyły przynajmniej dwa egzemplarze o numerach rejestracyjnych MOA 0959 i MOA 0960. Kadr z filmu Prom do Szwecji. Źródło: IMCDb.org.
Jak już wspomniałem, prezentowany model jest konwersją wykonaną na moje zamówienie przez kolegę Piotrka z manufaktury Diecast Art. Bazą dla konwersji była miniatura wyprodukowana przez firmę Norev. Fabryczny model przedstawiał egzemplarz należący do I serii modelu 132, która produkowana była w latach 1972-1974. Z kolei model z serii Masini de Legenda, który wykorzystałem do konwersji w 2016 roku, przedstawia samochód z III serii modelu 132. Seria ta powstawała w latach 1977-1981. Egzemplarze służące w Milicji Obywatelskiej należały do II serii modelu 132, której w skali 1/43 nie oferuje żaden producent miniatur samochodów. Dlatego też zadanie postawione przed kolegą Piotrem było trudne. Model należało nie tylko pomalować i nadać milicyjne oznaczenia, ale także maksymalnie jak to tylko możliwe upodobnić go do wyglądu samochodu II serii. Piotrek zamówił grill wykonany z blaszki fototrawionej, a także od podstaw wykonał boczne listwy ozdobne, kierunkowskazy, tylne lampy, a nawet deskę rozdzielczą. Niestety niemożliwe okazało się przerobienie linii bocznych okien oraz tylnej szyby. Mimo tych nieścisłości jest to kapitalna miniatura, która ogromnie mnie cieszy. Milicyjny Fiat 132p to niewątpliwie pozycja obowiązkowa dla każdego miłośnika polskich radiowozów. Dlatego też prezentowany model zajmuje zasłużone i ważne miejsce w mojej kolekcji miniatur samochodów polskich formacji mundurowych.

1 komentarz:

  1. Niestety rzeczywiście, pomimo, że kilka firm zrobiło miniatury Fiata 132 (znane od lat) żadna specjalnie nie zachwyca (była swego czasu dyskusja o tym na forum)
    Pokazany na zdjęciach radiowóz to Fiat 132 1800 GLS z roku 1975. Od Fiata 1600 z 1972 roku (jakiego pamiętam również z oznaczeniami Polski Fiat 132p) różnił się (nieco atrapą) która była chyba metalowa, większymi tylnymi światłami i większą powierzchnią okien bocznych z obniżoną ich krawędzią dolną.
    Najlepszy na rynku model moim zdaniem zrobił Norev. Jest to jednak model pierwszej wersji Fiata 132 z 1972 roku.
    Model jest niezły, ale trudno dostępny , a co za tym idzie drogi.
    Może z czasem doczekamy się porządnej miniatury tego ładnego i jednak długo produkowanego samochodu w jakiejś serii gazetowej czy kolekcjonerskiej.

    OdpowiedzUsuń