Obsługiwane przez usługę Blogger.

Kultowe Auta PRL-u - Skoda 105S










Od BLOG

Kiedy rok temu w serii Kultowe Auta PRL-u wyszła Skoda 105 nie udało mi się jej kupić. Na szczęście pod koniec ubiegłego roku kupiłem ten modelik dzięki koledze Qligowi. Serdecznie dziękuję!.









Od BLOG










Od BLOG










Od BLOG

W 1969 roku ruszyła produkcja modelu Skoda 100/110, który w dużym stopniu zmotoryzował ówczesną Czechosłowację. Bazujący na części podzespołów z Skody 1000 MB model 100 stawał się jednak coraz bardziej przestarzały nie tylko na tle zachodniej konkurencji, ale także na tle innych samochodów produkowanych w demoludach, jak wprowadzony do produkcji w 1967 roku Polski Fiat 125p, czy produkowana od 1970 roku w ZSRR Łada 2101. Skoda rozpoczęła pracę nad następcą setki w 1971 roku.









Od BLOG










Od BLOG










Od BLOG

Nowy model, który otrzymał wewnętrzny numer 742, był gotowy w 1976 roku. Samochód otrzymał typowe dla lat 70 kanciaste nadwozie. Podobnie jak w poprzedniku, tak i w nowym modelu silnik umieszczono z tyłu. Do przodu przeniesiono chłodnicę silnika, co pozytywnie wpłynęło na prowadzenie samochodu. Oficjalnie nowy model zaprezentowano w Brnie w 1976 roku. Pełna produkcja ruszyła w 1977 roku. Samochód oferowano wówczas w dwóch wersjach: 105 z silnikiem o pojemności 1046 ccm i 45KM oraz 120 z silnikiem o pojemności 1174 ccm i mocy 52KM. Skupmy się na odmianie 105. Skodę 105 oferowano wówczas w dwóch wersjach: Standard (105S) i De Luxe (105L). Wersja standard charakteryzowała się zubożonym wyposażeniem wnętrza, w którym nie można było rozłożyć foteli, czy otworzyć okien w tylnych drzwiach. Wersja De Luxe, poza posiadaniem tych funkcji, zyskała także chromowane kołpaki, listwy ozdobne na progach oraz inne drobne detale i elementy (np. popielniczki w tylnych drzwiach). W 1981 roku wprowadzono do sprzedaży wersję 105 GL, którą z zewnątrz można było rozpoznać po podwójnych okrągłych reflektorach przednich. Rok później wprowadzono wersję 105 SP pozbawioną tylnych siedzeń, którą oferowano z myślą o małych dostawcach i przedsiębiorcach. Wersja ta była dostępna wyłącznie w Czechosłowacji. W 1983 roku model 105, jak i 120 zostały poddane modernizacji. Do 1983 roku włącznie zostało wyprodukowanych 545 tysięcy egzemplarzy modelu 105. Łącznie w latach 1976 - 1988 wyprodukowano ponad 840 500 egzemplarzy modelu 105.









Od BLOG

Skoda 105 była bardzo popularna w Polsce. Charakterystyczną sylwetkę Skody 105/120 doskonale pamiętam z dzieciństwa, kiedy na naszych drogach jeździło wiele tych samochodów, zwłaszcza w mieście przy polsko - czeskiej granicy, jakim jest Jastrzębie - Zdrój.









Od BLOG

Skoda wydana w Kultowych Autach PRL-u to ładna miniaturka, choć niepozbawiona wad. Poprawki wymagają przednie reflektory, które są zbyt ciemne, a przez to słabo widoczne. Poza tym wydają się zbyt małe, co widać dobrze na zdjęciu modelika od frontu. Niezbyt dobrze prezentują się także tylne światła, które są malowane. Mimo tych wad miniaturka bardzo mi się podoba i świetnie uzupełnia mój mały zbiorek Skody.









Od BLOG










Od BLOG










Od BLOG










Od BLOG

Wspomniany wyżej zbiorek Skody:









Od BLOG

Na koniec chciałbym poinformować was o nadchodzącym I Międzynarodowym Zlocie Cabrio, który odbędzie się w Gnieźnie w dniach 6-7 sierpnia tego roku. Zapraszam serdecznie do zapoznania się ze stroną internetową organizatora oraz wydarzeniem na Facebooku.









Od BLOG 2

6 komentarzy:

  1. Jestem bardzo pozytywnie zaskoczony wykonaniem modelu! Nie jest zalany farbą, ładnie zrobiono grill i przednie światła. Podobają mi się chromowane zderzaki i wycieraczki. Zaznaczono również klamki i wloty powietrza. Chlapacze też na swoim miejscu. Naprawdę bardzo dobrze zrobiony model, szczególnie jak na gazetkę :)
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  2. Dziękuję Damianie za komentarz! Model jest udany i ma sporo pozytywnych stron, które wskazałeś ;) No ale oczywiście są też minusy :)

    Pozdrawiam!

    Piotr

    OdpowiedzUsuń
  3. Ciekawe, że ta Skoda przypomniał mi w organizmie kształtuje Zastava 101, aby zobaczyć je bardzo similiarres w każdym samochodzie, tym razem

    Gratulujemy modelu


    pozdrowienia

    OdpowiedzUsuń
  4. Witaj Piotrze, Skoda to jeden z lepszych modeli w kolekcji KAP. Niestety moim zdaniem fatalnie wybrano kolor bo jak mam być szczery pamiętam żółte, pomarańczowe, czerwone a nawet niebieskie. Białych, przynajmniej w mojej okolicy było naprawdę mało. Nie mniej jednak, modelik jest świetny i widzę, że Twój egzemplarz ma staranniej wklejone światła przednie od mojego:)

    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  5. Witaj Szymonie, W pełni się zgadzam z Twoją opinią.

    Pozdrawiam!

    Piotr

    OdpowiedzUsuń
  6. Witaj SeatPC

    Dziękuję za komentarz!

    Pozdrawiam!

    Piotr

    OdpowiedzUsuń