Obsługiwane przez usługę Blogger.

Pamiątka z Madery - Land Rover Freelander - GNR

Niedawno moja mama wraz z ciocią wróciły z wypoczynku na Maderze przywożąc mi trochę upominków. Wśród nich znalazły się dwa modele: Citroen 2CV firmy Maisto (skala 1/38) oraz Land Rover Freelander w barwach portugalskiej Republikańskiej Gwardii Narodowej firmy Bburago w skali 1/43.
Guarda Nacional Republicana, czyli Republikańska Gwardia Narodowa została utworzona w 1801 roku, a w obecnej formie funkcjonuje od 1910 roku. Jest to jednostka żandarmerii wchodząca w skład sił zbrojnych Portugalii. Obecnie liczy 27 tysięcy funkcjonariuszy, którzy działają na 90% terytorium Portugalii z wyłączeniem wielkich ośrodków miejskich. Formacja odpowiedzialna jest za utrzymanie bezpieczeństwa i porządku publicznego, w tym także kontroli ruchu drogowego (Brigada de Trânsito), na terenie mniejszych miast i obszarów pozamiejskich. Ponadto funkcjonariusze mają uprawnienia w zakresie egzekwowania przepisów celnych, prowadzą kontrole przybrzeżne, a także biorą udział w działaniach poszukiwawczych i ratowniczych (w tym przeciwpożarowych).
Land Rover Freelander trafił do produkcji w 1996 roku. Model Freelander to pierwszy kompaktowy SUV tej marki. Na rynku dostępny był od 1997 roku, gdzie musiał się zmierzyć z modelami japońskiej konkurencji, czyli Toyota RAV4 i Honda CR-V. W porównaniu z japońskimi modelami brytyjski samochód lepiej radził sobie w terenie. Freelander dostępny był w wersji trzy i pięciodrzwiowej. Nabywca pierwszej generacji tego modelu miał do wyboru cztery jednostki napędowe - silniki benzynowe Rover o pojemności 1,8l i mocy 117 KM (dostępny od 1997 do końca produkcji)  i 2,5l o mocy 177 KM (oferowany w latach 2001-2006) oraz dwa diesle o pojemności 2l - Rover serii L o mocy 98 KM (oferowany w latach 1997-2000) oraz BMW M47 o mocy 109 (dla skrzyni automatycznej) i 112 KM (oferowany w latach 2001-2006). Produkcja modelu zakończyła się w 2006 roku. Następca modelu, oznaczony Freelander 2 produkowany był wyłącznie w wersji pięciodrzwiowej. Takie samochody zasiliły tabor polskiej policji w 2009 roku i co ciekawe firma Bburago wykonała, dość nieporadnie zresztą, jego miniaturę. Prezentowałem ją na blogu rok temu.
Prezentowany model pochodzi ze specjalnej serii Bburago poświęconej Guarda Nacional Republicana, która przeznaczona jest na rynek portugalski. Seria ta liczy trzy modele - Land Rover Freelander pierwszej generacji w dwóch odmianach (biała i srebrna) oraz Land Rover Freelander drugiej generacji. Wydane w niej modele otrzymały specjalnie zaprojektowane dla tej serii opakowania z odznaką jednostki. Zainteresowanych serią odsyłam na zaprzyjaźniony blog kolekcjoner Bburago, gdzie została zaprezentowana w całości.

4 komentarze:

  1. To teraz kolejna wycieczka do Portugalii po resztę modeli ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Całe szczęście, że mojej mamie podobało się i planuje ponownie odwiedzić Maderę :) Może wtedy dokupi resztę modeli z tej serii :D

      Pozdrawiam!

      Piotr

      Usuń
  2. Cześć! Dopiero niedawno trafiłem na Twój blog, który mnie także zainteresował, szczególnie w nawiązaniu z tematyką podróży na Maderę. Sam prowadzę od paru lat bloga modelarsko - podróżniczego, na który serdecznie zapraszam! przemkapasja.blogspot.com
    Prezentowany model jest super, nie mam go jeszcze w kolekcji chociaż z każdej podróży staram się coś przywieźć. Na Maderze jeszcze nie byłem, a marzę, żeby tam pojechać.
    Serdecznie pozdrawiam Przemek

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję! Bardzo mi miło! Życzę byś wkrótce odwiedził Maderę!
      Pozdrawiam serdecznie!
      Piotr

      Usuń