Obsługiwane przez usługę Blogger.

Truck Tuning Collection - MAN F2000

Bohaterem dzisiejszego wpisu jest model samochodu ciężarowego MAN F2000, który został wydany w 12 numerze włoskiej serii Truck Tuning Collection. Prezentowaną miniaturę kupiła mi moja mama w mieście Como, które odwiedziła w trakcie wycieczki we Włoszech. Serdecznie dziękuję!
MAN serii F2000 został wprowadzony do produkcji w 1994 roku jako następca modelu F90. Samo oznaczenie jasno nawiązywało do nadchodzącego trzeciego tysiąclecia. Nowy model w zasadzie stanowił rozwinięcie konstrukcji znanej z poprzednika. Z zewnątrz wyróżniały się w zasadzie większym zderzakiem przednim oraz podwójnymi okrągłymi reflektorami umieszczonymi w obudowie wraz z kierunkowskazami. W 1995 roku Man F2000 otrzymał tytuł Międzynarodowej Ciężarówki Roku. Podstawą gamy silnikowej modelu F2000 były sześciocylindrowe, rzędowe jednostki wysokoprężne o pojemności 12 l i mocy od 310 do 410 KM. Najmocniejszą jednostką był dziesięciocylindrowy, widlasty silnik wysokoprężny o pojemności 18,3 l i mocy 600 KM. Przez pewien czas w ofercie znajdował się pięciocylindrowy silnik o pojemności 10 l i mocy 340 KM. Samochód oferowano z trzema podstawowymi rodzajami kabin: krótką tzw. dzienną, przedłużoną tzw. sypialną oraz przedłużoną, sypialną o wysokim dachu. Dostępna była także kabina czterodrzwiowa przewidziana pod zabudowy pożarnicze. W 1998 roku samochód został zmodernizowany. Z zewnątrz pojazd można było rozpoznać przedewszystkim po nowej osłonie chłodnicy. Unowocześniona została także gama silników. W 2000 roku, pomimo debiutu następcy modelu F2000, który otrzymał oznaczenie TGA, nie zdecydowano się na zakończenie produkcji. Co więcej, zdecydowano się na kolejną, ostatnią już modernizację tego modelu, który zyskał oznaczenie FE-A. Pojazd ten charakteryzował się jednostkami napędowymi przewidzianymi dla modelu TGA i spełniającymi normę emisji spalin Euro 3. Produkcję modelu MAN F2000 zakończono w 2003 roku, a w RPA w 2005 roku. Na tym historia modelu F2000 się jednak nie zakończyła. Pojazdy bazujące na technologii tego modelu produkowano na licencji na Białorusi pod marką MAZ oraz w Chinach pod marką Shacman. Co ciekawe nowe samochody ciężarowe Shacman można spotkać tuż za naszą wschodnią granicą, o czym informował portal 40ton. Po ponad 20 latach od zakończenia produkcji samochody MAN F2000 wciąż można spotkać podczas codziennej pracy, co świadczy o ich jakości i trwałości. Rzecz jasna pojazdy te spotkamy już nie na trasach międzynarodowych, ale na tych lokalnych np. w transporcie odpadów lub zwierząt.

Prezentowany model został wyprodukowany przez firmę IXO dla włoskiej serii Truck Tuning Collection. Miniatura wzorowana jest na rzeczywistym egzemplarzu wykorzystywanym przez duńskie przedsiębiorstwo transportowe Ebbe K. JensenSam model prezentuje się niezwykle efektownie, co zawdzięcza przede wszystkim orurowaniu, halogenom i dekoracji w stylu pinstriping. Mój egzemplarz został poprawnie i czysto zmontowany. Zastrzeżeń nie mam także do nadruków, które są ostre i czytelne. Niestety wciąż wnętrze straszy tylną gołą ścianą, co w zasadzie jest jedynym poważnym mankamentem, jaki stwierdziłem w tym modelu. Nie ukrywam, że model ogromnie mnie cieszy i uważam, że jest wart polecenia miłośnikom ciężarówek. Jeszcze raz dziękuję Mamo za to, że pamiętałaś o mnie! Na chwilę obecną prezentowany MAN jest trzecim, po wspomnianej Scanii i oczekującym na prezentację Volvo FH13, modelem z tej serii. Z niecierpliwością czekam na kolejne modele, zwłaszcza że zapowiedziano m.in. współczesne ciężarówki, takie jak m.in. DAF XG, czy IVECO S-Way.




Brak komentarzy