Od roku w mojej kolekcji znajduje się model milicyjnej Warszawy 203/223 wydany w rosyjskiej serii
"Wozy Policyjne Świata" (wydawana u nas pod nazwą "Kultowe Wozy Policyjne). Model ten jednak jest
niepoprawny merytorycznie. Pomalowany jest zgodnie z wytycznymi z 1978 (niebieski lakier, biały pas a dodatkowo posiada tablicę wz 76) choć przedstawia model Warszawy 223 produkowanej w latach 1964 - 1973. Ponadto na boku znajduje się niewłaściwy dla tego malowania boczny napis "MO" - powinien być pełny napis "Milicja".
Poprawnie merytoryczną milicyjną Warszawę 203/223 planowałem wykonać samemu jednak pod koniec czerwca na
motoshowminiatura kolega
jat02 sprzedawał znaczną część modeli ze swojej kolekcji - w tym właśnie milicyjną Warszawę. Jest to
konwersja wykonana na bazie białej Warszawy 203 z
Kultowych Aut PRL-u. Napisałem do kolegi, opłaciłem model i już 1 dnia lipca model był u mnie. Zanim jednak model trafił na półkę
musiał przejść kilka poprawek.
Pierwsze, co rzuciło mi się w oczy po przyjściu modelu to
odchodzący od karoserii niebieski pas. Jest to kalkomania, więc nasączyłem ją wodą a gdy już przyległa do karoserii nałożyłem na nią
3 warstwy lakieru bezbarwnego, które załatwiły sprawę. Drugą rzeczą, którą musiałem zrobić były
tablice rejestracyjne, których model nie posiadał. Przy okazji podmalowałem na czarno gumowe nakładki kłów zderzaków. Niestety model nie posiada lusterka od strony pasażera, które w tym modelu powinno się znajdować i na które w bryle modelu znajduje się dziura... Ponadto o wymianę proszą się koła, które mają zdarty chrom deklów. Mimo tego wszystkiego
model bardzo mnie cieszy.
W latach
60 Warszawa była
podstawowym samochodem osobowym w służbie
Milicji Obywatelskiej. Co ciekawe Warszawy w wersji Kombi Milicja Obywatelska opisywała w dokumentacji już jako
furgony - tak samo jak Nysy, czy więźniarki na bazie Żuka. W tym okresie Warszawa
wyraźnie dominowała w parku samochodowym MO (w połowie lat 60 Milicja posiadała łącznie ponad 1300 samochodów osobowych, z czego ponad 500 oznakowanych - niestety nie wiem ile dokładnie z tej liczby stanowiły Warszawy. W mojej opinii było to niemniej niż 3/4) .
Kolejnymi pod względem popularności samochodami był m.in osobowo - terenowy
Gaz 69 (ok 300 w służbie w połowie lat 60, w znakomitej większości oznakowane) oraz limuzyny Wołga M21/22. Szczególne uznanie zyskały
Wołgi M22 wykorzystywane przez drogówkę. Inne samochody jak
Mercedes W111, Fiat 1500 czy
Syreny służyły w znikomej liczbie.
Milicyjne Warszawy 203/223 pod koniec lat 60. W środku Warszawa w wersji Kombi. Doskonale widoczne różnice w czcionce napisów na bocznych drzwiach oraz miejscu montażu lampy LB2. Zdjęcie pochodzi z czasopisma "W Służbie Narodu" a autorem jest pan J. Chojnowski.Oznakowanie i malowanie milicyjnych radiowozów
nigdy nie było w pełni jednolite. Radiowozy różniły się kolorem nadwozia (niczym wyjątkowym był wówczas radiowóz koloru czerwonego), czcionką napisów bocznych, czy pasem który powinien się znaleźć jednak część radiowozów go nie posiadała. Dopiero w
1974 malowanie samochodów milicyjnych zostało
szczegółowo unormowane. Mimo to wciąż znajdowały się różne wyjątki. Warszawy 223 występowały
najczęściej w kolorze białym lub szarym z namalowanym w linii klamek niebieskim lub granatowym pasem.
Do przełomu lat 60/70 na drzwiach
stosowano napis "MO" zastąpiony następnie pełnym napisem
"Milicja". Znane jest jednak zdjęcie Warszawy Kombi służącej w drogówce mającej zamiast napisu "MO"/"Milicja" znak Wydziału Ruchu Drogowego.
Syreny najczęściej umieszczano za atrapą chłodnicy choć czasem zdarzały się zamontowane na dachu wraz z lampą błyskową i megafonami. Na dachu milicyjnej Warszawy najczęściej stosowano
kogut Elektra LB-2 lub
jak w prezentowanym modelu LB-3, a na późniejszych modelach
lampy otrzymały charakterystyczny podświetlany napis "Milicja" dzięki któremu nazywane są powszechnie
"galeryjkami".
Choć milicyjne Warszawy nie zachwycały osiągami to jednak
dzięki wytrzymałej konstrukcji i przestronnemu wnętrzu zyskała uznanie funkcjonariuszy. Ponadto dzięki wysokiemu prześwitowi Warszawy nieźle radziły sobie na drogach gruntowych, co w realiach Polski lat 60 było istotne.
Od końca lat 60 Warszawy były sukcesywnie zastępowane przez
Polskie Fiaty 125p, dzięki czemu już do połowy lat 70 wycofano garbate modele M20,200, 201/202. Ostatecznie
Warszawy z milicyjnej służby
wycofano do początku lat 80. Najpóźniej wycofano z milicji modele Kombi, które dzięki obszernemu bagażnikowi wykorzystywano w WRD np. do wożenia radarów mierzących prędkość.
Zainteresowanych samochodami Milicji Obywatelskiej zachęcam do odwiedzania bloga. W niedługim czasie pojawią się tu kolejne wpisy poświęcone m.in milicyjnemu
Willys'owi, Uazowi 469 czy Wołdze M21. Wszystkie z podanym wyżej modeli są konwersjami wykonanymi przeze mnie.
Interesting this Warszawa , one of the few brands to enter missing in my collection .
OdpowiedzUsuńThe samples that have the charm of being a police
I added your blog to my friends
Here I leave mine
http://seatpc.blogspot.com.es/
greetings
Hi ! Thanks for visiting ! Good luck in finding a Warszawa model ! This is a very important car for the Polish automotive industry - first polish car after WWII (first truck was Star 20 after WWII). I visited your blog and added a comment.
OdpowiedzUsuńGreetings from Poland !
Precioso modelo compañero, me a gustado mucho tu blog, y lo añado a mis favoritos.
OdpowiedzUsuńUn saludo desde España.-
Hi !
OdpowiedzUsuńThanks for visiting !
Greetings from Poland !