Obsługiwane przez usługę Blogger.

Legendarni Avtomobili - Zastava 1300

W maju 1961 w Turyńskich zakładach Fiata - fabryce Mirafiori - rozpoczęto produkcję nowego modelu samochodu klasy średniej oznaczonego, w zależności od wersji silnikowej, 1300 lub 1500. Fiat 1300 produkowany był do 1966, kiedy został zastąpiony przez Fiata 124, a 1500 do 1967 roku, kiedy zastąpił go Fiat 125. Ze względu na charakterystyczną linię nadwozia, która była zgodna z ówczesnymi trendami stylizacyjnymi, samochód ten potocznie nazywany był "wanną".









Od BLOG










Od BLOG

Samochód ten odegrał znaczącą rolę w motoryzacji dwóch krajów socjalistycznych - Polski i Jugosławii. W 1967 roku w Polsce rozpoczęto produkcję Fiata 125p, którego napęd i podwozie pochodziło z Fiata 1300/1500. Z kolei w Jugosławii rozpoczęto w 1961 roku produkcję licencyjną Fiata 1300/1500, która zakończyła się w 1979 roku po zbudowaniu ponad 200 000 egzemplarzy.  Co ciekawe prawie 7 tysięcy Zastav 1300/1500 wyeksportowano w latach 1967 - 1974 do Kolumbii.  W Jugosławii zarówno Zastavę 1300, jak i Fiata 1300 nazywano popularnie "Tristać". W latach 60 i na początku 70 Zastava 1300/1500 uchodziła w Jugosławii za samochód luksusowy. Zastava osiągała prędkość maksymalną 140 km/h (1300) lub 155 km/h (1500) w związku z czym była wykorzystywana przez jugosłowiańską drogówkę m.in do patrolowania słynnej autostrady "Braterstwo i Jedność".









Od BLOG










Od BLOG

Prezentowany model pochodzi z wydawanej w Chorwacji serii "Legendarni Avtomobili" - czyli odpowiednika "naszej" serii "Kultowe Auta PRL". Jakość montażu stoi na podobnym poziomie. Elementy są krzywo przyklejone, a w oczy rzucają się odpryski lakieru. Dodatkowo mojej osobie trafił się egzemplarz ze znacznym śladem kleju w doskonale widocznym miejscu - na masce.









Od BLOG










Od BLOG










Od BLOG










Od BLOG

Mimo tych wad modelik mnie cieszy i uzupełnia kolekcję modeli samochodów socjalizmu. Na koniec wypada także podziękować koledze Piotrkowi, znanemu także na forum motoshowminiatura.pl jako "autaPRL", za sprowadzenie dla mnie tego modelu.

4 komentarze:

  1. Innym z wielu FIAT wykonane na tej samej podstawie i że tutaj, w Hiszpanii jest znany jako SEAT 1500
    Z silnikiem 1500cc
    Inni byli zaangażowani kilka silników wysokoprężnych
    Perkins, Matacás, Barreiros i niektórych silników Mercedes Benz, OM-1800 636 cc będą najczęściej używane na przestrzeni lat 1970 i 1971, a koniec jego życia handlowego w fabryce jest już Montaż OM-615 silnik 1900c.c ,

    Te miniaturowe mustras nawet na mojej liście, ale wkrótce

    pozdrowienia

    OdpowiedzUsuń
  2. Piotr Władysławski26 września 2015 22:53

    Dziękuję SEATPC za komentarz !

    Pozdrawiam !

    OdpowiedzUsuń
  3. Muy bello, tengo uno similar de Starline, pero 1500, de competición:
    http://juanhracingteam.blogspot.com.ar/2012/04/084-fiat-1500-berlina.html
    Abrazo!

    OdpowiedzUsuń
  4. Piotr Władysławski27 września 2015 22:17

    Thanks Juanh ! Your model is superb !

    Greetings !

    Piotr

    OdpowiedzUsuń