Obsługiwane przez usługę Blogger.

Tatra 603-3 - Veřejná bezpečnost

Bohaterem tego wpisu będzie model radiowozu Tatra 603-3 w barwach czechosłowackiej Służby Bezpieczeństwa Publicznego (Veřejná bezpečnost) , który został wyprodukowany przez firmę Abrex.
Tatra 603 to jeden z najciekawszych samochodów produkowanych seryjnie za Żelazną Kurtyną. Samochód wprowadzono do produkcji w 1956 roku, jako następcę modelu Tatra 600. Nowy model charakteryzował się przeszklonym nadwoziem o obłych kształtach, niespotykanych wśród samochodów reprezentacyjnych, jakim Tatra 603 była. Samochód napędzał ośmiocylindrowy silnik widlasty umieszony z tyłu. W latach 1956-1964 montowano jednostkę o pojemności 2,5l i mocy 95 KM, a od 1964 do 1975 roku jednostkę o pojemności 2,5 l i mocy 105 KM. Mocna jednostka w połączeniu z opływową linią nadwozia pozwalały rozpędzić ten samochód do prędkości maksymalnej w granicach 160-170 km/h, co na przełomie lat 50 i 60 XX wieku czyniło ten model praktycznie najszybszym seryjnie produkowanym samochodem bloku wschodniego. Z tego też powodu samochody te trafiły do czechosłowackiej Służby Bezpieczeństwa Publicznego (Veřejná bezpečnost), która wykorzystywała je do patrolowania najważniejszych odcinków drogowych.  W 1975 roku samochody Veřejná bezpečnost lakierowano na kolor żółto-biały, co miało zwiększyć ich widoczność. 
Pierwsza seria modelu 603  produkowana była w latach 1956-1962 i charakteryzowała się trzema reflektorami przednimi umieszczonymi za wspólną osłoną, z których środkowy obracał się wraz z kołami przedniej osi. W drugiej serii, którą wytwarzano do 1968 roku, zastosowano podwójne reflektory przednie otoczone chromowaną ramą. W trzeciej serii modelu przednie reflektory rozsunięto bardziej na boki przedniego pasa, a także powiększono przednią szybę. Do zakończenia produkcji w 1975 roku wyprodukowano 20 422 egzemplarze tego modelu. Następca, czyli model 613, także napędzany był silnikiem V8 umieszczonym z tyłu. W przeciwieństwie jednak do poprzednika model 613 charakteryzował się bardziej stonowaną stylistyką nadwozia.
Prezentowany model został wyprodukowany przez firmę Abrex, która specjalizuje się w miniaturach pojazdów naszego południowego sąsiada. Dość bogatą ofertę modeli Abrex możemy znaleźć w czeskiej sieci sklepów z zabawkami Pompo, gdzie kupiłem prezentowany egzemplarz. Cena za model wyniosła 600 koron. Miniatura prezentuje całkiem niezły poziom, ale niestety nie uniknięto kilku rzucających się w oczy uproszczeń. Moje główne zastrzeżenia dotyczą odlanych wraz z karoserią kierunkowskazów bocznych, które prezentują się topornie. Dość kiepsko wyglądają także przednie reflektory. Ponadto w moim egzemplarzu jest kilka defektów lakierniczych. Widać to zwłaszcza w braku należytej dokładności w malowaniu białych elementów. Mój egzemplarz posiada także defekt nadruku przedniej tablicy rejestracyjnej. Mimo tych wad miniatura bardzo mi się podoba i jest niewątpliwie jednym z najciekawszych eksponatów w mojej kolekcji zagranicznych radiowozów. 

Brak komentarzy