Obsługiwane przez usługę Blogger.

Kultowe Wozy Policyjne - Ford Consul Mk II

Wczoraj do mojej kolekcji dołączył model Forda Consula MK II w malowaniu brytyjskiej policji. Początkowo nie planowałem kupić tego modelu jednak z ciekawości wybrałem się do Empika obejrzeć modelik, a że mi się spodobał to do domu wróciłem z kolejnym "eksponatem" do kolekcji.
Poniższy wpis jest recenzją modelu, który ukazał się w serii "Kultowe Wozy Policyjne". Model oceniam takim jakim wyjąłem go z blistra. Wszelkie poprawki modelu wykonuję dopiero po jego ocenie i wykonaniu zdjęć.

Do lat 60 do brytyjskiej policji trafiały głównie samochody w czarnym kolorze nadwozia. Samochody te były dyskretnie oznakowane za pomocą niewielkich tabliczek z napisem "Police". Panowało wówczas przekonanie, że doskonale widoczne na radiowozie napisy są nieestetyczne. Podejście to zmieniło się na początku lat 60, kiedy do brytyjskiej policji trafiło około 1000 nowych, kompaktowych, samochodów Morris Minor i Ford Anglia. Pojazdy pomalowane były w charakterystyczne czarno - białe i błękitno - białe barwy, przez które były zwane "Panda cars". Z czarnym malowaniem zerwały także samochody kierowane do nowo utworzonej policji autostradowej, które otrzymały biały lakier nadwozia, a często także wyraźne i doskonale widoczne czarne napisy "Police". Nie oznacza to, że do brytyjskiej policji przestały trafiać samochody w czarnym kolorze nadwozia. Limuzyny takie, jak Jaguar S czy Humber Super Snipe trafiały do służby patrolowej w czarnym kolorze. Od końca lat 60 w brytyjskiej policji zaczęło się upowszechniać białe malowanie nadwozia z biegnącym pod linią klamek czerwonym pasem.

Ford Consul II generacji wszedł do produkcji w 1956 roku. W porównaniu z I generacją nowy samochód był zdecydowanie większy - rozstaw osi wzrósł o 10 cm i był dłuższy o 25 cm. Samochód był także szybszy od swojego poprzednika - prędkość maksymalna wzrosła ze 116 do 127 km/h. Produkcję zakończono w 1962 roku . Łącznie powstało ponad 380 tysięcy sztuk tego modelu.
Zamówione przez brytyjską policję Fordy Consul, podobnie jak inne brytyjskie radiowozy w tym okresie, trafiły do służby w czarnym kolorze nadwozia. O tym, że samochód pełni służbę w Policji świadczyły tabliczki "Police" zamontowane z przodu i z tyłu pojazdu (czasem montowano je na dachu), niebieska lampa ostrzegawcza na dachu, antena radiostacji oraz dzwonek alarmowy i lampa ostrzegawcza na zderzaku.
Model prezentuje się przyzwoicie i spodobał mi się. Na pochwałę zasługuje niezłe (jak na serię gazetową) wykończenie - wszystkie ramki szyb a także klamki czy listwy boczne są pomalowane na srebrno. Nieźle wypadają także kalkomanie - zarówno tablice rejestracyjne, oznaczenia modelu jak i policyjne "tabliczki" są czytelne i prosto nałożone. Mieszane uczucia mam co do detali - z jednej strony lampy ostrzegawcze prezentują się całkiem dobrze, z drugiej strony antenka wykonana jest zbyt topornie (także w porównaniu do innych modeli z tej serii jak Dodge Dart, Alfa Romeo Giulietta czy Nissan Fairlady), a (przecinek) dzwoneczek alarmowy jest jakby spłaszczony od strony atrapy. Dobry efekt psuje także miejscami niedokładny montaż i niewielkie wytarcia chromowanych elementów. Niezbyt dobrze prezentują się również malowane tylne lampy. Mimo tych mankamentów model zasługuje na wysoką ocenę i jest nią 8/10.

2 komentarze:

  1. Interesting Consul we share to be collectible must freconocer this very well

    Cheers

    OdpowiedzUsuń
  2. Piotr Władysławski31 lipca 2015 23:55

    Thanks !

    Greetings !

    OdpowiedzUsuń