Obsługiwane przez usługę Blogger.

Kultowe Auta PRL-u - Mercedes-Benz W110 (200D)

DSC01087

Bohaterem tego wpisu jest piękny Skrzydlak, czyli Mercedes-Benz W110. Samochód, który zachwyca prostą, ale niezwykle elegancką linią nadwozia inspirowaną wzorcami za oceanu. Modelik ten trafił do mojej kolekcji zaraz po swojej kioskowej premierze, a miało to miejsce we wrześniu 2013 roku. Był to czas, kiedy moja kolekcja liczyła niecałe 100 modeli, a że w większości były to modeliki samochodów krajów demoludów, to miniaturowy Mercedes-Benz W110 zdecydowanie wyróżniał się z tłumu.

DSC01096

DSC01102

Koniec lat 50 XX wieku był dla Mercedesa okresem wyjątkowo udanym. Do produkcji został wprowadzony został model W111, który zastąpił tzw. Dużego Pontona (modele serii W105, W128 i W180). To m.in. dzięki modelowi W111 Mercedes w 1959 roku po raz pierwszy w historii sprzedał ponad 100 tysięcy samochodów osobowych. W 1961 roku Mercedes rozszerza ofertę o dwa bliźniacze modele - uboższy W110, który miał zastąpić serię W120 i W121 i luksusowy W112, który był następcą modelu typ 300 zwany Adenauerem.

DSC01105

DSC01108

Model W110 produkowano w dwóch seriach. Pierwsza wytwarzana była w latach 1961 - 1965. Kupujący miał do wyboru dwie wersje różniące się silnikiem. Pod maską modelu oznaczonego 190c pracował czterocylindrowy silnik benzynowy o pojemności 1,9L i mocy 80KM. Samochód do setki rozpędzał się w 17,7 sekundy i mógł osiągnąć prędkość maksymalną na poziomie około 145 km/h. Wersję oznaczoną 190Dc napędzał czterocylindrowy Diesel o pojemności 2L i mocy 55 KM. Prędkość maksymalna w tej wersji wynosiła około 125 km/h. Do setki model 190Dc rozpędzał się w 30 sekund. Wyprodukowano ponad 356 tysięcy egzemplarzy W110 serii pierwszej. Druga seria trafiła do produkcji w 1965 roku. Do wyboru były trzy jednostki:

- W modelu 200 pracował czterocylindrowy benzynowy silnik o pojemności 2L i mocy 95 KM. Prędkość maksymalna wynosiła 160 km/h, a do setki samochód rozpędzał się w 15,2 s.

- W modelu 200D pracował czterocylindrowy Diesel o pojemności 2 L i mocy 55 KM. Prędkość maksymalna wyniosła 130 km/h, a do setki samochód rozpędzał się w 28,1 s.

- W latach 1965-1966 w  modelu 230 pracował sześciocylindrowy silnik benzynowy o pojemności 2,3L i mocy 105 KM. Prędkość maksymalna wyniosła 170 km/h, a do setki samochód rozpędzał się w 14,1 s. Od 1966 roku moc została zwiększona do 120 KM, co podniosło prędkość maksymalną do poziomu 175 km/h.

W 1968 roku produkcja modelu W110 została zakończona na rzecz opisywanej już tutaj serii W114/W115. Łącznie w latach 1961 - 1968 powstało 628 tysięcy egzemplarzy serii W110. Z tej liczby 386 tysięcy egzemplarzy napędzał silnik Diesla.

DSC01113

DSC01114

Model został wyprodukowany przez firmę IXO dla 132 numeru serii Kultowe Auta PRL-u wydawanej przez polski oddział Deagostini. Miniatura prezentowała się całkiem dobrze, jednak brakowało jej wykończenia. Dlatego też postanowiłem ją nieco poprawić. Przede wszystkim wycieniowałem atrapę grilla, co zdecydowanie poprawiło prezencję przodu. Drugą istotną poprawką było pomalowanie smutnego, czarnego wnętrza na brązowy kolor imitujący skórzaną tapicerkę. Dzięki tym zmianom modelik wiele zyskał i stanowi wyjątkowo interesujący eksponat w mojej kolekcji modeli samochodów.

DSC01125

DSC01127

14 komentarzy:

  1. I tym sposobem z gazeciaka zrobiłeś gablociaka ;) świetny efekt, gratuluję, naprawdę bardzo mi się podoba ;)

    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  2. Ten prosty, ale bardzo dobre Colas robi bardzo dobrze, więc w czerni wygląda znacznie więcej.

    Jest jeden w rupieciarni wielu lat daje mi wstyd, nie jest możliwe, aby ją kupić.

    Ten miniaturowy oczekiwaniu na wejście mieć go w swojej kolekcji.

    pozdrowienia

    OdpowiedzUsuń
  3. Widzę, że nie tylko ja się zabawiam Mercedesem ostatnio :D
    Pozdrowienia

    OdpowiedzUsuń
  4. Hermoso Mercedes, como me gustaban los autos de esos años en color negro.
    GRan modelo amigo Piotr!
    Abrazo!

    OdpowiedzUsuń
  5. Kolejna świetna praca spod Twoich rąk. Model naprawdę sporo zyskał dzięki Twoim poprawkom. Prezentuje się naprawdę ładnie. Opis jak zwykle nie zostawia żadnych wątpliwości.
    Tak trzymać Piotrek! :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Dziękuję ;) W planach poprawki kolejnych modeli ;)

    Pozdrawiam!

    Piotr

    OdpowiedzUsuń
  7. Dziękuję Juanh za komentarz!

    Pozdrawiam serdecznie!

    Piotr

    OdpowiedzUsuń
  8. Przydałoby się jeszcze pokazać inne Mercedesy z kolekcji ;)

    OdpowiedzUsuń
  9. Dziękuję SEATPC za komentarz! Polecam Ci ten model i życzę Ci byś go znalazł ;)

    Pozdrawiam!

    Piotr

    OdpowiedzUsuń
  10. Są takie pojazdy, które dobrze wyglądają tylko w jednym, dwóch kolorach. No bo powiedzmy sobie szczerze: czy ten samochód dobrze wyglądałby na przykład pod zielonym lakierem ;) ?

    OdpowiedzUsuń
  11. To prawda ;) Czarny lakier sprawia, że Mercedes prezentuje się bardzo dostojnie. Ale w ciemnym zielonym kolorze niemieckiej policji również wygląda nieźle ;)

    Tutaj zdjęcie policyjnego W110: https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/564x/d2/7a/c7/d27ac736ac9e880a4dc91466ca9a9815.jpg

    Pozdrawiam!

    Piotr

    OdpowiedzUsuń
  12. No tak, zdecydowanie. A teraz ten sam model w kolorze na przykład... żółtym? Jasnoniebieskim? Fioletowym? Odrzuca na kilometr ;).

    OdpowiedzUsuń
  13. Teraz to już zdecydowanie na nie ;)

    OdpowiedzUsuń