Obsługiwane przez usługę Blogger.

Legendy FSO - Warszawa 203P

Legendy FSO to nowa seria z modelami samochodów w skali 1/43, za którą odpowiada wydawnictwo Deagostini. Jest to już trzecia, po kultowych ciężarówkach z epoki PRL-u i samochodach wojskowych II Wojny Światowej seria tego wydawnictwa, w której znajdziemy miniaturowe samochody w skali 1/43. W pierwszym numerze serii otrzymujemy model Warszawy 203P, czyli wersję pick up. Warto wspomnieć, że nieco ponad rok temu seria ta była testowana w wybranych miejscach w Polsce i dzięki pomocy Piotrka udało mi się nabyć trzy z pięciu wydanych wówczas modeli: FSO Ogar, Syrena 104F i Polonez Coupe. Niestety pozostałych dwóch modeli - Warszawy 203P i Fiata 125p cabrio nie udało się wtedy zakupić. 
Warszawa w wersji pick up trafiła do produkcji w 1958 roku. Samochód otrzymał fabryczne oznaczenie 200P i mógł przewieźć dwie osoby i 500 kg ładunku umieszczonego na skrzyni ładunkowej o powierzchni około 2m² . W trakcie produkcji wersja pick up podlegała identycznym modernizacjom jak wersja osobowa. W 1962 roku do produkcji wprowadzono górnozaworowy silnik S-21 o mocy 70 KM, który stanowił rozwinięcie dotychczas stosowanego w Warszawach silnika M20 o pojemności 2120 ccm i mocy 52 KM. Trafił on także do wersji pck up, które oznaczono 202P. Z racji na duże zapotrzebowanie na silniki wciąż w produkcji znajdowała się jednostka M20. Pojazdy z tym silnikiem nosiły oznaczenie 201P.  W 1964 roku wprowadzono do produkcji głęboko zmodernizowaną Warszawę noszącą oznaczenie 203. Najbardziej widocznymi zmianami poza trzybryłowym nadwoziem były nowa atrapa chłodnicy, większe kierunkowskazy oraz pojedyncza gięta szyba. Zmiany te wprowadzono także w wersji pick up. Ponownie do napędu stosowano dwa rodzaje silników - górnozaworowe w wersji oznaczonej 203P i dolnozaworowe dla wersji oznaczonej 204P. Rocznie zakłady FSO opuszczało kilkaset egzemplarzy w obu wersjach. Produkcję Warszawy zakończono w 1973 roku. 
Prezentowana miniatura zrobiła na mnie bardzo dobre wrażenie. Szczególnie spodobał mi się przód modelu z wycieniowaną atrapą chłodnicy oraz przednimi lampami, w których całkiem nieźle udało się ukryć bolce montażowe. Dobrze prezentują się także wycieraczki przedniej szyby oraz barwione tylne lampy. Mankamentami modelu są widoczne pod przednią listwą ozdobną maski otwory montażowe, przekrzywiona tylna tablica rejestracyjna oraz nadlewki na prawym lusterku.  Przyznam, że z powodu kwarantanny, którą byłem objęty, modelu tego nie kupowałem osobiście i zapewne wspomniane wady są charakterystyczne dla mojego egzemplarza. Co ciekawe model różni się nieco od tego wydanego w serii testowej. Model wydany ponad rok temu miał na atrapię chłodnicy podkowę, a w tablicy rejestracyjnej znalazła się kropka, której nie powinno być. Posumowując - cieszy mnie ogromnie, że na naszym rynku kolekcjonerskim pojawiła się kolejna seria. Liczę, że podobnie jak w serii Kultowe ciężarówki z epoki PRL-u pojawią się w niej liczne modele, na które my kolekcjonerzy czekamy od lat. 
Tak model prezentuje się przy Warszawie 200P wydaną w 32 numerze serii Kultowe Auta PRL-u (o ile pamięc mnie nie myli 32 numer ukazał się jesienią 2009 roku...). W modelu Warszawy 200P wprowadziłem pewne zmiany - wycieniowałem grill oraz częściowo pomalowałem wnętrze. 

Brak komentarzy