Obsługiwane przez usługę Blogger.

Fiat 132 - Polizia di Stato

Bohaterem tego wpisu jest radiowóz Fiat 132 w barwach włoskiej policji. Prezentowaną miniaturę odkupiłem od kolegi Jacka z bloga sluzbywskali.pl. Dziękuję!
Fiat 132 został wprowadzony do produkcji w 1972 roku jako następca udanego i cieszącego się popularnością modelu 125, który został wyprodukowany w ponad 600 000 egzemplarzy. Nowy model charakteryzował się dłuższym nadwoziem o bardziej smukłej sylwetce. Samochód początkowo dostępny był z silnikami o pojemności 1592 ccm i mocy 98 KM oraz 1756 cmm i mocy od 105 do 111 KM. W 1974 roku samochód przeszedł facelifting. Najbardziej w oczy rzucał się nowy grill, zmienione otwory wentylacyjne na słupku C, kształt dolnej linii okien bocznych, powiększona tylna szyba oraz tylne światła. Kolejny facelifitng miał miejsce w 1977 roku, a więc w czasie, gdy w modzie stały się elementy z plastiku. Wprowadzono więc wykonane z tworzywa sztucznego zderzaki, atrapę grilla, listwy boczne, a także tylny pas. Zastosowano charakterystyczne felgi nazywane motylkami. Przeprojektowana została także deska rozdzielcza. W międzyczasie z produkcji wycofany został model 130, a więc zmodernizowany 132 stał się modelem flagowym marki Fiat. Zakończono wtedy montaż silnika o pojemności 1,8 L na rzecz nowej jednostki o pojemności 2,0 L i mocy 112 KM. W 1978 roku w ofercie znalazły także się silniki wysokoprężne o pojemności 2,0 L i 2,5 L. W 1981 roku samochód przeszedł gruntowną modernizację, w wyniku której znaczącym zmianom uległo nadwozie pojazdu oraz zmieniono nazwę modelu na  Argenta. Już po 2 latach produkcji samochód przeszedł facelifing, jednak zainteresowanie tym modelem wciąż malało. Produkcję Fiata Argenty zakończono w 1985 roku. Wyprodukowano prawie 653 tysiące sztuk modelu 132 oraz około 120 tysięcy sztuk modelu Argenta. Fiat 132 produkowany był także w Hiszpanii jako Seat 132, gdzie w latach 1973-1980 powstało ponad 108 tysięcy egzemplarzy. Pod nazwą Fiat 132p samochód montowany był w Fabryce Samochodów Osobowych na Żeraniu. Samochody dostarczane były jako kompletne nadwozia, do których montowano układ napędowy. Bramy FSO opuściło niecałe 4500 egzemplarzy tego modelu. Fiaty 132p wykorzystywano głównie jako samochody służbowe w urzędach państwowych oraz niektórych przedsiębiorstwach. Milicja Obywatelska wykorzystywała w roli oznakowanych radiowozów przynajmniej dwa egzemplarze modelu 132p. Także tzw. prywaciarze, czyli osoby prowadzące działalność gospodarczą w PRL-u, byli zainteresowani tym modelem. Fiat 132p był uważany za samochód produkcji krajowej, a taki nie podlegał podatkowi od prywatnej inicjatywy zwanemu domiarem.
Prezentowany model to przedstawiciel tzw. trzeciej serii produkowanej w latach 1977 - 1981. Pojazd nosi oznakowanie włoskiej policji, które zostało wprowadzone w 1976 roku i jest stosowane po dziś dzień. Składa się one z niebieskiego koloru nadwozia i białego pasa ostrzegawczego. Po bokach nadwozia znajduje się dwukolorowy napis POLIZIA. Fiaty 132 służyły we włoskiej policji drogowej w zasadzie od wprowadzenia tego modelu do produkcji seryjnej. 
Producentem modelu jest firma Grani & Partners. Miniatura ukazała się w serii Polizia di Stato wydawanej we Włoszech kilkanaście lat temu przez Deagostini. Sam Fiat 132 nie ma szczęścia, jeśli chodzi o jego odwzorowanie w skali 1/43. Z pewnością najgorzej wykonany w tej skali model został wydany w 85 numerze serii Kultowe Auta PRL-u od Deagostini. Problemem tego modelu jest stara, zużyta forma nadwozia produkcji firmy IXO, która gubi proporcje oraz fatalne detale. Niestety w lepszym wykończeniu model ten otrzymaliśmy ponownie - tym razem w 58 numerze serii Legendy FSO. Także miniatura firmy Norev, która przedstawiała samochód pierwszej serii (1972-1974) nie była szczególnie udana. Jeśli chodzi zaś o prezentowany model to na pierwszy rzut oka widać, że przedni pas jest pochylony pod zbyt niskim kątem. Odwzorowanie ściany przedniej jest fatalne - reflektory są zbyt oddalone do siebie, a sama atrapa jest zbyt wąska. Pozwoliłem sobie wykonać wizualizację, która przedstawia, jak mniej więcej powinien wyglądać przód modelu. Przy wizualizacji zachowałem oryginalną wielkość kloszów przednich kierunkowskazów oraz lamp postojowych z modelu, pomimo że doskonale sobie zdaję sprawę z tego, że są zbyt duże. 
Ponadto przez środek maski biegnie przetłoczenie, którego na próżno szukać w pierwowzorze. Pochwalić należy za to wykonanie detali w modelu, które stoi na nieporównywalnie lepszym poziomie niż u odpowiednika z Kultowych Aut PRL-u. Nieźle prezentuje się także tył pojazdu oraz jego wnętrze. Nie mam żadnych zastrzeżeń do nadruków, które są czytelne i zostały prawidłowo naniesione na model. Choć miniatura bardzo mnie cieszy, to mam świadomość błędów, które popełnił producent na etapie projektowania. Liczę, że kiedyś doczekamy się prawidłowo odwzorowanego modelu Fiata 132 w skali 1/43. Od pewnego czasu kolega Piotrek z manufaktury Diecast Art na moje zamówienie pracuje nad milicyjnym Fiatem 132p. Bazą wyjściową jest model firmy Norev, a zakres prac jest ogromny. Znając talent i umiejętności kolegi Piotrka, mogę liczyć na to, że w mojej kolekcji wkrótce znajdzie się model, który wygląda tak, jak jego pierwowzór.

Brak komentarzy