Obsługiwane przez usługę Blogger.

Złota Kolekcja Auta PRL-u - Tarpan 233

W latach 70 zrodziła się w Polsce idea samochodu rolniczego. Miał być to samochód stosunkowo tani, o prostej i wytrzymałej konstrukcji pozwalającej przewozić zarówno mniejsze, jak i większe ładunki. W 1972 roku uruchomiono w Bielsku Białej produkcję samochodów Syrena R-20. Był to dwuosobowy pick up o metalowej skrzyni o ładowności 350 kg. Samochód miał znacznie ograniczone możliwości transportowe (np. nie miał możliwości podczepienia przyczepy) i jako, że nie zaspokajał w pełni potrzeb rolnictwa nadal istniała potrzeba większego samochodu - takiego, który uplasowałby się pomiędzy małą Syreną R20, a Żukiem.
Równocześnie z inżynierami z Bielska za opracowanie nowego samochodu, wzięły się Instytut Obróbki Plastycznej oraz Poznańskie Zakłady Naprawy Samochodów. W grudniu 1971 roku oba zakłady zaprezentowały publicznie swoje konstrukcje. Prototyp zaprezentowany przez IOP o nazwie Warta miał ładowność 600 kg, a prototyp z PZNS o nazwie Tarpan 500 kg. W obu przypadkach za główną wadę uznano zbyt małą ładowność w stosunku do wagi pojazdu, a także zbyt słaby układ napędowy.
Mimo to postanowiono kontynuować pracę i przy IOP powołano zespół inżynierów, którzy na bazie podzespołów Warszawy i Żuka opracowali nową konstrukcję. Opracowano dwie wersje prototypów: 3 osobowy pick up oraz 6 osobowy pick up o przesuwanej tylnej ścianie, dzięki której kosztem 3 tylnych miejsc można było powiększyć przestrzeń ładunkową. Prototypy zaprezentowano przy okazji dożynek w Myślęcinku w październiku 1972 roku. Postanowiono rozpocząć produkcję samochodów w Wielkopolskich Zakładach Naprawy Samochodów w Poznaniu - Antoninku. Samochód produkowano w 3 osobowej wersji towarowej o ładowności 575 kg i 6 osobowej wersji osobowo-towarowej o ładowności 350 kg. W 1976 wprowadzono do produkcji wersję kombi z zabudowaną skrzynią ładunkową. Możliwości transportowe można było zwiększyć podczepiając, specjalnie opracowaną dla tego modelu, jednoosiową przyczepę o ładowności 400 kg. Jeszcze w 1972 udaje się zbudować 25 samochodów. Wiosną 1973 zakład zostaje włączony struktury Fabryki Samochodów Ciężarowych w Lublinie jako Zakład Samochodów Rolniczych, ale już w lipcu 1975 zakład uniezależnił się od FSC i zaczął funkcjonować jako Fabryka Samochodów Rolniczych POLMO w Poznaniu.
Model, który kupiłem okazał się pechowy. Został zakupiony w kiosku i mimo że poświęciłem sporo czasu żeby wychwycić ewentualne defekty, to kiedy przyszedłem do domu okazało się, że szyba posiadała duży ślad kleju. Co gorsza zgubiłem paragon przez co reklamacja była niemożliwa. Myślałem już, że model po prostu zostanie odstawiony do szuflady, jednak na moje szczęście kolega Brociu posiadał nieuszkodzoną przednią szybę i wysłał mi ją wraz z dwoma modelami z "Avtolegend na Służbie", które kupił w trakcie wakacji nad morzem. Wymieniłem element i model prezentuje się jak należy. Szkoda tylko, że nie było tak od samego początku,bo ten model jest naprawdę udany.

4 komentarze:

  1. Interesting this Tarpan one of my many outstanding miniatures.

    The color scheme fits very well

    Regards

    OdpowiedzUsuń
  2. Piotr Władysławski29 sierpnia 2015 00:10

    Thanks ! This car was very important for polish village.

    Greetings !

    Piotr

    OdpowiedzUsuń
  3. Raro pero muy bello Tarpan, me ha gustado mucho.
    Abrazo!

    OdpowiedzUsuń
  4. Piotr Władysławski30 sierpnia 2015 16:10

    Thanks ! This is really nice model.

    Greetings !

    Piotr

    OdpowiedzUsuń