Obsługiwane przez usługę Blogger.

GAZ-AA/GAZ-MM "Połutorka" - W służbie Ludowego Wojska Polskiego

GAZ-AA/GAZ-MM był jednym z najważniejszych samochodów ciężarowych okresu II Wojny Światowej. Wykorzystywany był zarówno przez Armie Czerwoną, Ludowe Wojsko Polskie, jak i Niemców, którzy zdobyli w walkach na froncie wschodnim liczne egzemplarze tego samochodu.

W 1932 roku w Związku Radzieckim rozpoczęła się produkcja samochodu GAZ-AA o ładowności 1,5 tony. Samochód był licencyjną kopią Forda AA. Czterocylindrowy silnik o pojemności 3285ccm i mocy 40 KM, który napędzał pojazd, idealnie spisywał się w warunkach ZSRR. Dzięki niskiemu stopniowi sprężania silnik był w stanie spalać nawet najniższej jakości benzynę, a podczas upału po rozgrzaniu także i naftę. W 1938 roku samochód otrzymał mocniejszy silnik o mocy 50 KM. Po tej modernizacji pojazd otrzymał oznaczenie GAZ-MM. Do czerwca 1941 roku wyprodukowano ponad 814 tysięcy egzemplarzy tego samochodu. W latach 1941-1942, ze względu na braki materiałowe i konieczność przyspieszenia produkcji, uproszczono konstrukcję pozbawiając ją m.in drzwi, prawego reflektora, stałego zadaszenia, czy przedniego zderzaka. W 1943 roku samochód otrzymał drzwi wykonane z drewna. W czasie wojny niemiecko-radzieckiej wyprodukowano 102 tysiące egzemplarzy. Produkcję kontynuowano po wojnie i do 1951 roku, kiedy zakończono produkcję powstało łącznie 985 tysięcy egzemplarzy tego samochodu.
GAZ-AA/GAZ-MM używane były w znacznej liczbie przez Ludowe Wojsko Polskie. Był to z całą pewnością najliczniej wykorzystywany samochód ciężarowy o ładowności 1,5 tony w służbie LWP (LWP używało także ciężarówek marki Ford-6 G8T, Chevrolet G-7107 i Dodge WF-32 o ładowności 1,5 tony). Zapewne do LWP trafiły w większości samochody wojennej produkcji, jednak być może znalazły się także pojazdy wyprodukowane przed czerwcem 1941 roku, czyli takie jak przedstawia modelik. Samochody GAZ-AA/MM służyły m.in do transportu ludzi, sprzętu, czy holowania dział kal. 45 i 76 mm. LWP wykorzystywało także pewną ilość specjalistycznych wersji tego samochodu. Trudno powiedzieć ile dokładnie tych samochodów trafiło do LWP w latach 1943-1945. Jedną z większych dostaw było otrzymanie przez stronę Polską 700 ciężarówek GAZ-AA/GAZ-MM na mocy polsko-radzieckiej umowy handlowej z 20 października 1944 roku. Wiadomo też, że 2 Armia Ludowego Wojska Polskiego posiadała w maju 1945 roku 452 samochody tego typu. Po wojnie samochody GAZ-AA/GAZ-MM były powszechnie wykorzystywane przez LWP do połowy lat 50. Następnie zostały zastąpione przez nowsze konstrukcje, m.in przez samochód ciężarowy GAZ-51 i jego polską kopię licencyjną Lublin-51.
Model został wydany w rosyjskiej serii Avtolegendy CCP w numerze 79. Model jak na "gazetówkę" prezentuje się bardzo przyzwoicie. Oczywiście w oczy rzucają się liczne uproszczenia. Objęły one przede wszystkim plandekę i detale podwozia. Na pochwałę zasługuje za to świetnie odwzorowany grill oraz faktura na stopniach wejściowych. Model polecam szczególnie tym, którzy są zainteresowani historią polskiej wojskowości, a zwłaszcza tematyką Ludowego Wojska Polskiego.
I na koniec wspólne zdjęcie: najpopularniejsza 1,5 tonowa ciężarówka LWP z najpopularniejszym samochodem osobowo-terenowym LWP, czyli Willysem MB.
I jeszcze Gaz-67b do kompletu. Do pełni szczęścia brakuje mi jeszcze Dodge 3/4, Studebakera US-6 i ZiS-a 5. Wówczas miałbym najbardziej podstawowe pojazdy kołowe używane przez LWP.

14 komentarzy:

  1. Piotrku, bardzo ładny model. Te stare ciężarówki mają w sobie coś, co każe je lubić :D
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  2. Muy bello GAZ, me ha encantado su lona o capota, le sienta muy bien.
    Gran modeloa migo.
    Abrazo!

    OdpowiedzUsuń
  3. GAZ znakomity bardzo dobry model, który znany jest ze przyszłego szczegółowo chłodnicy, co lubię


    pozdrowienia

    OdpowiedzUsuń
  4. Cześć Piotrze, miałeś rację, to kawał bardzo udanego modelu. W pełni zatem rozumiem Twoją radość z jego posiadania;) W Twoim przypadku radość pewnie jest podwójna. Nie dość, że dobry model, to jeszcze całkowicie po linii Twoich zainteresowań;) Gratuluję!

    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  5. Dzięki Damianie za komentarz! To prawda, klasyczne kształty tego Gaza mają w sobie to "coś" :)

    Pozdrawiam!

    Piotr

    OdpowiedzUsuń
  6. Dziękuję Juanh za komentarz!

    Pozdrawiam!

    Piotr

    OdpowiedzUsuń
  7. Dziękuję SEAT PC za komentarz ! Zgadzam się, to naprawdę udany model!

    Pozdrawiam!

    Piotr

    OdpowiedzUsuń
  8. Cześć Szymonie! Jak znajdą się zdjęcia GAZ-a AA w MO to wtedy już w ogóle będzie ciekawie!

    Pozdrawiam!

    Piotr

    OdpowiedzUsuń
  9. Witaj Piotrze
    Bardzo ciekawy wpis. Nie wiedziałem, że tych ciężarówek wyprodukowno aż tak dużo.
    Ja jakoś nie choruję na ten model, bo po ostatnich trasakcjach mam lekki przesyt, a nie mam zupełnie czasu na zajmowanie się kolekcją.
    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  10. Dziękuję serdecznie za miłe słowo!

    Pozdrawiam!

    Piotr

    OdpowiedzUsuń
  11. Witaj Artemisie!
    Dziękuję! Zawsze staram się w opisie przytoczyć jak najwięcej faktów i ciekawostek dotyczących opisywanego modelu. Prawdę mówiąc przy przygotowaniu tego wpisu (jak i wielu innych zresztą) korzystałem z kilku książek i artykułów aby wyszukać ciekawe informacje i by były one potwierdzone w innych publikacjach. Bardzo mnie cieszy więc to, że tej informacji dowiedziałeś się z mojego bloga :) Ja ten model chciałem koniecznie mieć bo bardzo interesuje mnie temat pojazdów LWP i MO.

    Pozdrawiam!

    Piotr

    OdpowiedzUsuń
  12. Jak taki GAZ wyglądał w barwach Wojska Polskiego, lub tuz po wojnie w wersji cywilnej? Czy ktoś pamięta od kiedy w Polsce na samochodach był napis "użytek prywatny"

    OdpowiedzUsuń
  13. Witaj!

    Niestety nie widziałem zdjęć, które pozwoliłyby w pełni odpowiedzieć na zadane przez Ciebie pytanie. Przypuszczam, że podobnie jak Studebakery i ZiS-y 5 posiadały numer rejestracyjny na drzwiach i tylnej burcie. Często także malowano orzełka piastowskiego na drzwiach (pod lub nad numerem rejestracyjnym). Zdarzało się również, że malowano go na przedniej szybie. No i zapewne z przodu ozdobiono chorągiewkami w barwach narodowych. Wystąpić mogły także wymalowane hasła mobilizujące do walki.

    Przekazywane do cywila GAZ-y w większości mogły zachować oryginalne malowanie. Trochę zdjęć znajdziesz na profilu tego Pana: https://www.flickr.com/photos/116401736@N06/ Udostępnił on naprawdę wiele unikatowych, rewelacyjnych zdjęć przeróżnych pojazdów. Dla miłośnika motoryzacji po prostu rewelacja.
    Jedno z nich przedstawia właśnie GAZ-a AA/MM po wojnie jako samochód nauki jazdy.
    http://www.flickriver.com/photos/116401736@N06/20108171269/

    Pozdrawiam!

    Piotr

    OdpowiedzUsuń