Obsługiwane przez usługę Blogger.

Kultowe ciężarówki z epoki PRL-u - Star 1142

Dziś mam przyjemność zaprezentować Wam model samochodu ciężarowego Star 1142 wydanego w 19 numerze serii Kultowe ciężarówki z epoki PRL-u od Deagostini. Miniatura ta trafiła dziś do mojej kolekcji wraz z numerem 20 zawierającym model Jelcza 640 zabudowanego jako betoniarka. Liczę, że drugi model uda mi się zaprezentować Wam jeszcze w ten weekend. 
Star 1142 został wprowadzony do produkcji pod koniec 1986 roku jako zaawansowana modernizacja modelu 200, którego miniatura ukazała się w numerze 8 wspomnianej wyżej serii. Najważniejszą zmianą była przekonstruowana kabina, która była odchylana do przodu, ułatwiając tym samym dostęp do silnika. W kabinie zastosowano nowe fotele, zmieniono zegary na desce rozdzielczej oraz wyposażono w antypoślizgowe i wygłuszające obicia wykonane z tworzyw sztucznych. Wersja skrzyniowa posiadała ładowność w zależności od ogumienia od 6350 do 6500 kg przy 11,7 DMC. Stara 1142 napędzał jeden z dwóch silników wysokoprężnych. Pierwszym z nich był wolnossący sześciocylindrowy silnik S359M o pojemności 6840 ccm i mocy 150 KM. Drugą jednostką był turbodoładowany silnik o identycznej pojemności co S359M ale mocy 170 KM. W toku produkcji w modelu wprowadzano kolejne zmiany. W 1992 roku w Polsce wprowadzono obowiązek montowania tachografów w samochodach ciężarowych o DMC powyżej 3,5t. Tym samym nowe Stary 1142 wyjeżdżały z fabrycznie zamontowanym tachografem analogowym, który służył do rejestrowania aktywności kierowcy takich, jak prowadzenie pojazdu, dyspozycja, inna praca oraz odpoczynek, a także przebytej drogi i prędkości. Aktywność ta zapisywana była na wykresówkach, które kierowca miał obowiązek włożyć do tachografu wraz z chwilą przejęcia pojazdu. W 1996 roku wprowadzono nowy masywniejszy zderzak z prostokątnymi reflektorami i kierunkowskazami, które przeniesiono z kabiny. Produkcję modelu 1142 zakończono w 2000 roku. Łącznie powstało około 15 400 egzemplarzy tego pojazdu. Obecnie Stary 1142 wciąż możemy spotkać w lokalnym transporcie drogowym, co dokumentuje poniższe zdjęcie wykonane przeze mnie w październiku bieżącego roku. 
Widoczny na zdjęciu Star 1142 służy do obwoźnej sprzedaży ziemniaków.
Star 1142 to kolejna solidna miniatura wydana przez Deagostini. Mój egzemplarz został poprawnie zmontowany i polakierowany. Jedyne czego zabrakło, to pomalowanych kierunkowskazów bocznych. Jest to rzecz jasna drobnostka, którą łatwo można wykonać samemu. Dość interesującą dyskusję na forach wywołała zabudowa modelu. Nie jestem znawcą tematu i trudno mi się odnieść do tego, czy pojazdy fabrycznie opuszczały zakłady FSC w takiej zabudowie, czy mogła być to tzw. samoróbka, która została zbudowana samodzielnie przez użytkownika. Należy pamiętać także o tym, że w latach 90 XX wieku powstawały prywatne firmy, które zabudowywały pojazdy według indywidualnego zapotrzebowania zamawiającego. Sama zabudowa przypomina mi pojazdy, które służą do przewozu złomu i innych odpadów na wysypiska śmieci. Moim zdaniem to dobrze, że wydawnictwo stara się urozumaicić wydawane samochody o różne zabudowy, dzięki czemu kolekcja sporo zyskuje. 

Brak komentarzy