Obsługiwane przez usługę Blogger.

FSC Żuk A-07 - Straż Miejska w Rybniku

Są takie modele, na które nie mogę się doczekać, aż trafią do mojej kolekcji. Jednym z nich był z całą pewnością zamówiony na początku czerwca tego roku Żuk A07 w barwach rybnickiej straży miejskiej. Jego wykonanie powierzyłem Andrzejowi z manufaktury Modele Sambora. Nie byłoby tego modelu, gdyby nie uprzejmość kolegi andy ns, który sprezentował mi świetny zestaw kalkomanii. Serdecznie dziękuję koledzy!
Żuk A07 trafił do rybnickiej straży miejskiej w 1996 roku jako następca wysłużonej Nysy 522T, której model niedawno Wam  zaprezentowałem. W przeciwieństwie do Nysy Żuk trafił do jednostki jako samochód nowy. Początkowo pojazd oznakowany był herbami jednostki na przednich drzwiach, oraz białym napisem Straż Miejska pod linią okien. Ponadto na dachu zamontowana była pojedyncza lampa ostrzegawcza Elektra LBO 10 koloru niebieskiego, a więc Żuk był pojazdem uprzywilejowanym.
Niedługo potem zaczęły obowiązywać kuriozalne przepisy na podstawie których samochody straży miejskiej straciły status pojazdów uprzywilejowanych. Lampę usunięto, a w jej miejsce wstawiono belkę ostrzegawczą Elektra LZ z pomarańczowymi kloszami. W 1999 roku rybnicka straż miejska zabezpieczała wizytę papieża Jana Pawła 2 w Gliwicach. Funkcjonariusze udali się tam trzema pojazdami służbowymi: Fiatem 126el, Polonezem Caro MR93 oraz właśnie Żukiem. W 2001 roku Żuk ponownie otrzymał niebieskie klosze po tym, jak przepisy zezwoliły by niewielka część samochodów straży miejskiej mogła być wykorzystywana w roli pojazdów uprzywilejowanych. Zmienić należało jednak oznakowanie pojazdu. Zgodnie z przepisami pojazd uprzywilejowany powinien posiadać pas koloru pomarańczowego.
W 2004 roku Żuk zakończył służbę w rybnickiej straży miejskiej. Wówczas rybnicka jednostka zakupiła nowego Forda Transit V, który był pierwszym pojazdem tej jednostki z fabrycznie zabudowaną  tzw. 3 klasą, czyli przedziałem dla osób nietrzeźwych i ujętych w trakcie interwencji. Warto dodać jako ciekawostkę, że Ford Tranist IV, którego rybnicka jednostka wykorzystywała od końca lat 90 posiadał 3 klasę, ale wykonaną przez samych strażników. 
Prezentowany model to konwersja na bazie miniatury wydanej w 19 numerze serii Kultowe Auta PRL-u. Zakres prac objął przemalowanie modelu, dodanie oznaczeń straży miejskiej oraz belki ostrzegawczej na dachu. Efekt prac jest świetny, a model jest prawdziwą ozdobą mojej kolekcji radiowozów polskich formacji mundurowych.
Na koniec wspólne zdjecie miniatur pojazdów służbowych rybnickiej straży miejskiej z mojej kolekcji.

2 komentarze:

  1. Poczciwy Żuczek zawsze na propsie :)
    Fajnie wyszła konwersja, co tu dużo mówić. Zbiór się rozrasta. Zostaje się cieszyć :)

    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Damian!

      Zbiór modeli służbowych rozrósł się ogromnie :) Nie sądziłem, że kiedyś będę miał tyle unikatów w swojej kolekcji :)

      Pozdrawiam!

      Piotr

      Usuń